Afbeelding
Foto: Corrie van der Laan

Gemeenteraad geschokt door haperend leerlingenvervoer

Politiek

Het leerlingenvervoer voor kinderen in de regio die naar het speciaal onderwijs gaan is “op meerdere punten beschamend slecht”. Dat was de boodschap die inspreekster Sandra Raaphorst maandagavond bracht aan de Leiderdorpse gemeenteraad.

Door: Corrie van der Laan

Ze baseert zich op de ervaringen met haar zoontje die op een school voor speciaal onderwijs in Leiden zit. Het jochie van 7 jaar wordt ’s ochtends regelmatig een uur te laat opgehaald en het kan zomaar gebeuren dat hij pas anderhalf uur nadat de school uitgaat thuisgebracht wordt. “Alleen in de eerste schoolweek werden de geplande tijden gehaald.”

Bellen naar de vervoerder – sinds het begin van dit schooljaar is dat Noot - is zinloos, heeft ze gemerkt. “Je staat eindeloos in de wacht en wordt dan verbonden met een call center. Krijg je wel iemand aan de telefoon, dan weten ze niets omdat de chauffeurs worden geleend van een ander bedrijf.” “Ik sta hier om duidelijk te maken dat het gewoon niet kan hoe er met deze kwetsbare kinderen omgegaan wordt”, zo eindigde ze.

De raadsleden reageerde geschokt op haar verhaal. Raaphorst heeft bijgehouden wanneer het busje van Noot te laat was en verslagen gemaakt van de gesprekken met de vervoerder. Die documentatie beloofde ze door te geven aan de raad.


Meer dan aanloopproblemen

Wethouder Herman Romeijn (LPL) beaamde dat het “bepaald niet vlekkeloos” gaat met het leerlingenvervoer door Noot. “Je ziet vaak aanloopproblemen bij de start van het schooljaar. Maar dit is wel meer dan aanloopproblemen.” Het gaat dan om kinderen die niet of te laat gehaald worden, een servicedesk die slecht of niet bereikbaar is, een app voor de ouders die niet functioneert en ouders die van het kastje naar de muur gestuurd worden, somde hij op. “Van elke 85 reizigers gaat er met 10 iets mis, dat zijn er 10 teveel.”

Toch is het geen oplossing om Noot de wacht aan te zeggen, stelde hij. “Het alternatief zal waarschijnlijk niet beter zijn dan de huidige situatie.” De problemen worden voor een groot deel veroorzaakt door een tekort aan chauffeurs, lichtte hij toe, en daar kampen alle vervoersbedrijven mee. “Maar we zitten er bovenop en zien een lichte verbetering; de servicedesk wordt iets beter, het aantal klachten iets minder.”


‘Hoe ver laten we het gaan?’

De raadsleden werden daar niet door gerustgesteld. “Dat klachten afgenomen zijn, betekent niet dat ze er niet zijn” zei Hugo Langenberg (LPL). Er zou sprake kunnen zijn van ‘meldingsmoeheid’ bij de ouders, suggereerde ook Prachee van Brandenburg (D66). De raad was van mening dat er best wat steviger kan worden opgetreden tegen Noot. “Hoe ver laten we het als gemeente gaan voor we sancties inzetten”, vroeg Medea Hempen (CDA) zich af.

Romeijn beloofde te komen met een brief waarin scenario’s om de situatie te verbeteren op een rijtje gezet worden.

Uit de krant