Afbeelding

Column: Alleen in Leiderdorp

Algemeen

Vorige keren vroeg ik al om iets van een visie van gemeente Leiderdorp. Dat geldt natuurlijk voor het dorp als geheel (waar gaan we heen en hoe komen we daar) maar deze maal over een probleem dat voor een oplossing wordt gezocht. Met stijgende verbazing zit ik namelijk al een poosje te kijken naar de letterlijk steeds groter wordende vlek die de gemeente parkeerbeleid noemt.

Waar gaat het ook alweer over? We hebben in Leiderdorp op diverse plekken parkeeroverlast. Bijvoorbeeld in het Zijlkwartier, op de Baanderij, aan het Hofje van Holtlant en in de Voorhof. Dat kent enkele aantoonbare oorzaken; bij Zijlkwartier en Baanderij is dat grotendeels het parkeerbeleid van buurman Leiden (vergunningen en betaald parkeren) maar bij Hofje van Holtlant en in de Voorhof komt dat door het betaald parkeren bij ons eigen Alrijne Ziekenhuis.

Laten wij ons hiermee nu echt een onnodig vergunningen beleid aansmeren? Hoe groot is feitelijk het probleem? En belangrijker, hoe lossen wij het praktisch op? Uit het beperkte onderzoek dat de gemeente via bureau Spark liet doen blijkt dat het probleem weliswaar evident is, maar ook beperkt van omvang. Via technische vragen ter zake vanuit de gemeenteraad komt naar voren dat na realisatie van de nieuwbouw aan de Pinksterbloem het probleem in bijvoorbeeld het Zijlwartier nog maar uit minder dan 10 parkeerplekken bestaat.

Los van het feit dat de aanbevolen aanpak, namelijk een vergunningstelsel met nieuw op te tuigen beleid, administratie en handhaving, wederom als symptoombestrijding te duiden valt. Want het zogeheten waterbed effect (deels waarom wij last hebben van Leids parkeerbeleid) zorgt er bij deze ‘oplossing’ voor dat heel Leiderdorp mag gaan betalen voor vergunningen of parkeren.

Het probleem verplaatst zich dan snel naar omliggende wijken. Onze winkelterreinen Winkelhof, Baanderij en Wooon zijn daardoor gedwongen om betaald parkeren in te voeren en dan heb ik het nog maar niet over de totale structurele kosten van deze zinloze exercitie, die de gemeente zelf mag ophoesten. Het voorgaande laat zich het beste omschrijven als een authentieke bureau oplossing. Van mensen die Leiderdorp niet kennen (ons college), op basis van enkele terecht boze inwoners en een beperkt uitgezet en uitgevoerd onderzoek door een bureau dat in vergunningen beleid is gespecialiseerd. Gaat het helpen? Nee, natuurlijk niet.

Is er een andere oplossing? Jazeker wel. Creëer bij de probleemlocaties gewoon wat extra parkeerplekken. Ruimte zat en dat houdt de eenmalige kosten laag. Vooral voor onze inwoners en ondernemers, die kunnen dit soort spreadsheet management met bijbehorende administratieve- en lastendruk missen als kiespijn. Leuk feitje: De huidige portefeuillehouder wethouder Gebke van Gaal stond aan de basis van het huidige parkeerbeleid in Leiden. Zij is toentertijd in ieder geval niet ten halve gekeerd.

Bart Hoenen

Uit de krant