'Huidige verkeerschaos op kruising bij Amaliaplein | foto Nelleke Thissen'
'Huidige verkeerschaos op kruising bij Amaliaplein | foto Nelleke Thissen'

Nog veel vragen over verkeerscirculatie Amaliaplein

Algemeen

Het onlangs gepresenteerde onderzoeksrapport over de verkeerscirculatie rond het Amaliaplein roept nog veel vragen op. Dat bleek maandagavond tijdens het Politiek Forum waar de politieke partijen en enkele bewoners erop reageerden. Het onderzoek is gedaan vanwege de komst van Lidl.

door Nelleke Thissen

Het is eigenlijk appels met peren vergelijken, meende Bob Vastenhoud (GroenLinks). "In het rapport is alleen de verkeersdoorstroming onder de loep genomen, maar niet de geluidoverlast en luchtkwaliteit. Terwijl volgens wijkbewoner Van Exter bij de uitvoering van de vier onderzochte opties de normen wel worden overschreden. Ook missen de diverse partijen in alle onderzochte varianten de aanpak van de kruising Willem-Alexanderlaan/Ericalaan, sinds de aanleg een obstakel voor een goede doorstroom van het verkeer. Ze pleitten ervoor om van de kruising een rotonde te maken. "Misschien wel lastig maar niet onmogelijk", betoogde Jeroen Hendriks (D66). Ook werden suggesties gedaan om rotondes te maken van de kruising Willem-Alexanderlaan/Simon Smitweg en Boomgaardlaan/Mauritssingel. En bij de toekomstige uitrit van de Lidl.

Zorgen
Er waren ook zorgen over mogelijke verkeerstoename in de Hoofdstraat. Deze dreigt bij de keuze voor de variant waarbij het verkeer vanaf de Mauritssingel niet meer linksaf de Ericalaan in kan, maar moet omrijden via de Simon Smitweg . "De Hoofdstraat is nauw met heel veel fietsers waaronder scholieren. De veiligheid is in het geding", waarschuwde Arie Jansen (CU).
CDA'er Jan Huisman pleitte dan ook voor aanvullende maatregelen daar. Ook opperde hij de mogelijkheid van tweerichtingsverkeer op de fietspaden langs de Willem-Alexanderlaan.

Slachtoffer
De variant met éénrichtingsverkeer op de Ericalaan richting Willem-Alexanderlaan gaat extra druk op de Simon Smitweg leggen. De wijk Holtland wordt daarvan het slachtoffer, zo vrezen de bewoners.
Volgens mevrouw Noorman, voorzitter van de bewonersvereniging, zijn alle onderzochte opties nadelig voor haar wijk vanwege meer geluidsoverlast en slechte luchtkwaliteit door stilstaande auto's. Omdat, zo meldde ze, door de verwachte toename het verkeer daar steeds vast zal staan. De Holtlandbewoners kunnen dan nauwelijks meer hun wijk in en uit. En fietsende scholieren moeten een onneembare vesting zien te veroveren.

Niet ideaal
Wethouder Joosten (VVD)erkende dat geen van de vier gepresenteerde opties ideaal is. Verkeerstechnisch wel maar niet op het gebied van geluid- en stofoverlast. Wel proeft hij bij de fracties een voorkeur voor de variant eenrichtingsverkeer Ericalaan(richting Willem-Alexanderlaan) met tweerichtingsverkeer Simon Smitweg en de optie tweerichtingsverkeer Ericalaan en tweerichtingsverkeer Simon Smitweg. "Maar beiden creëren een verkeerstoename op de Simon Smitweg", realiseert hij zich. De wethouder zegde toe alle aangedragen voorstellen en opmerkingen mee te nemen in de verdere uitwerking van de plannen om uiteindelijk een weloverwogen besluit te kunnen nemen. Daarvoor bestaat enige tijdsdruk want het is de bedoeling dat Lidl in 2020 zijn deuren opent. Jeroen Hendriks (D66) verwacht dat door de aangedragen suggesties waaronder een rondweg en rotondes de uitkomsten van het verkeersonderzoek heel anders kunnen zijn. Roeland Schmidt (PvdA) pleitte ervoor om bij de verdere uitwerking van de plannen alle belanghebbenden te betrekken. Zoals nu voorgesteld wordt de huidige drukte op de Ericalaan ingeruild tegen meer overlast voor de Simon Smitweg. "De pijn moet eerlijker worden verdeeld", aldus Schmidt.

Uit de krant