De haakse parkeerplekken (links) blijven, aan de overkant van de straat komen een aantal langsparkeerplekken in de huidige groenstrook en de fietssuggestiestroken worden formele fietsstroken zodat daarop niet meer geparkeerd mag worden.
De haakse parkeerplekken (links) blijven, aan de overkant van de straat komen een aantal langsparkeerplekken in de huidige groenstrook en de fietssuggestiestroken worden formele fietsstroken zodat daarop niet meer geparkeerd mag worden.

Schildwacht behoudt haaks parkeren

Algemeen

Schildwachtbewoner Jan van Gorp kan tevreden zijn. Zijn actie om het haaks parkeren in zijn straat te behouden, is geslaagd.

Door: Corrie van der Laan

Van Gorp trok begin dit jaar ten strijde tegen het herinrichtingsplan van het toenmalige Leiderdorpse college voor de Schildwacht. Volgens dat plan, bedoeld om de straat veiliger te maken, moesten 35 haakse parkeervakken aan de noordzijde van de straat, nabij de T-kruising met de Torenwacht, verdwijnen Daarvoor zouden langsparkeerplaatsen terugkomen, maar al met al betekende het een stuk over zeven minder parkeerplekken in de straat die toch al krap in de parkeergelegenheid zit. In de raadsvergadering van maart – de laatste voor de gemeenteraadsverkiezingen - legde Van Gorp uit dat het voor de oudere bewoners een probleem zou zijn als er parkeerplaatsen nabij hun huizen verdwijnen en vroeg hij, mede namens 36 buren, de gemeente het herinrichtingsplan te overwegen.

Hij raakte een snaar bij de gemeenteraad, die er bij het college op aandrong nog eens met de bewoners om de tafel te gaan zitten en zo mogelijk nog wat aan het plan te sleutelen.  

Dat gebeurde op 12 juni. Met ruim twintig bewoners sprak nieuwe verkeerswethouder Willem Joosten (VVD) de verschillende opties door. Bewoners en gemeente vonden elkaar in de optie waarbij het haaks parkeren aan de noordkant van de straat behouden wordt. Bovendien komen er  zeven langsparkeerplekken aan de andere kant van de straat. Daarvoor wordt een deel van de groenstrook opgeofferd. De fietssuggestiestroken aan beide zijden worden omgezet in formele fietsstroken. Dat betekent dat hier niet meer geparkeerd mag worden, wat een stuk veiliger is voor de fietsers.

Volgens wethouder Joosten hebben zowel de gemeente als de bewoners water bij de wijn gedaan. "Het originele plan van de gemeente is geschrapt, het alternatieve plan van de bewoners is het ook niet geworden maar dit is een voor alle partijen prettige oplossing."

De planning is dat de straat in 2020 op de schop gaat.

Uit de krant