De Laan van Berendrecht krijgt straks een apart voet- en fietspad, gescheiden door een groenstrook. | Foto: C. v.d. Laan
De Laan van Berendrecht krijgt straks een apart voet- en fietspad, gescheiden door een groenstrook. | Foto: C. v.d. Laan Foto: Corrie van der Laan

Fiets- en voetpad straks apart

Algemeen

Komend najaar ziet de Leiderdorpse Laan van Berendrecht er heel anders uit. Momenteel worden de puntjes op de i gezet voor het herinrichtingsplan van de fiets- en voetgangersweg tussen de winkelcentra Santhorst en Winkelhof. Grootste verandering: fietsers en voetgangers krijgen aparte paden die van elkaar gescheiden worden door een groenstrook.

Tekst: Corrie van der Laan

De Laan van Berendrecht, ooit deel van de Laan van Ouderzorg, werd begin deze eeuw ingericht als wandelboulevard. Aanvankelijk waren fietsers niet welkom maar ze bleken niet te weren van deze kortste route tussen de twee winkelcentra. Daarom werd fietsen toegestaan waarbij het idee was dat voetgangers vooral het deel met gele straatstenen aan de kant van het water zouden gebruiken en de fietsers het grijze deel van weg.

Maar in de praktijk wordt over de hele breedte van de weg gewandeld en gefietst. Dat leidt tot ergernis en gevoelens van onveiligheid, zeker nu er steeds meer elektrische fietsen komen die een hogere snelheid hebben. Daarom is er in de Deelnota Langzaam Verkeer uit 2020 voor gekozen om hier een gescheiden fietspad en voetpad te maken. 

Donderdagavond 10 februari werd het ontwerp voor de herinrichting online gepresenteerd aan zo’n 25 belangstellenden. Het voetpad, aan de kant van de vijver in park De Houtkamp, wordt drie meter breed, dan komt er een groenstrook van anderhalve meter breed en vervolgens, aan de kant van de bebouwing, een fietspad van 3,5 meter breed. Bij de uitgang van de woontorens komt extra groen en in de bestaande perken worden extra bomen geplant.

De plannen werden positief ontvangen al waren er ook zorgen. Zo zouden omwonenden graag zien dat er geen bankje terugkomt ter hoogte van de pizzeriazaak in gebouw De Sterrentuin. Bezorgers die hier tot ‘s avonds laat zitten zorgen voor veel geluidsoverlast, vertelden enkele bewoners. Een veelgehoorde klacht was ook dat dat de weg met name ‘s avonds veel gebruikt wordt door scooters en brommers - al is dat verboden - die ook nog eens veel te hard rijden.

De planning is dat eind mei gestart wordt met de herinrichting. Het zou dan kort na de zomer klaar moeten zijn.

Uit de krant