Logo leiderdorpsweekblad.nl
Groep 8 van de Prins Willem Alexanderschool wandelt de ‘Bagage-route’ in Leiden in het kader van vredeseducatie.
Groep 8 van de Prins Willem Alexanderschool wandelt de ‘Bagage-route’ in Leiden in het kader van vredeseducatie. (Foto: PR)

Leiderdorpse basisscholieren lopen Leidse 'Bagage-route'

"Dat zou ik nooit doen!", roepen de leerlingen van groep 8 van de Prins Willem Alexanderschool uit Leiderdorp in koor. Spontaan reageren ze als gids Margriet van der Geest vertelt hoe in de Tweede Wereldoorlog politieagenten in Leiden door de Duitsers gedwongen werden om Joden te verraden en uit huis te halen.

Duidelijk legt de gids uit hoe ingewikkeld de situatie in de oorlog was en daarbij betrekt ze steeds het heden: ook vandaag de dag zijn er nog oorlogen, gebeuren er vreselijke dingen en mag je in sommige landen niet zeggen wat je denkt. "Dat is zo in Noord-Korea", weet een van de leerlingen, "en in Rusland en in Syrie", vullen anderen aan.

De leerlingen liepen, net als groepen van zeven andere Leiderdorpse basisscholen, in de tweede helft van maart de 'Bagage-route' door Leiden. Dat is een wandeling langs 6 koffers die staan voor de 6 miljoen Joden die omkwamen. Sinds 2010 staan de koffers in Leiden op plekken die herinneren aan de Jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog, als eerbetoon. Gidsen van ProKwadraat-Groepswijzer.nl en Comité 4 en 5 mei uit Zoeterwoude vertellen wat er op de plek van een koffer is gebeurd. De Oranjevereniging Leiderdorp bood de Leiderdorpse basisscholen deze wandeling aan in het kader van haar activiteiten rond 4 en 5 mei.

Bij iedere koffer vertelt de gids ook over Lotte, een Duitse vluchtelinge die net voor de oorlog met haar zusje en nichtje naar Leiden kwam. En hoe zij in Leiden leefde: waar ze op school ging, dat ze in het Joods weeshuis woonde en dat ze vanaf daar vaak via het Plantsoen richting Rapenbrug en de Vliet liep waar ze leerde voor juf. Ook staat de groep stil bij de 'struikelstenen' in de Breestraat, kleine koperen steentjes in de stoep voorzien van namen van Joden die er woonden. Ze komen net boven de stoep uit waardoor je er over lijkt te struikelen, zo attenderen ze op de geschiedenis.

De gids, de leerkracht en de leerlingen kijken terug op een geslaagde wandeling. "Ze hadden er ook zin in", legt juf Joke de Boer uit. "Op school behandelen we de Tweede Wereldoorlog, we lezen erover, maken een muurkrant én bestuderen en beschrijven iemand uit de oorlog. Een paar kozen al voor Leidenaren, zoals Diederik die zich tegen de Duitsers verzette en Lotte. Deze wandeling sluit daar prima op aan."

Meer berichten