Piet Jasperse dirigeert twee koren en een orkest.
Piet Jasperse dirigeert twee koren en een orkest. Foto: Johan Kranenburg

Moderne Matteüs in een verrassende nieuwe jas

Algemeen Cultuur

In 2014 zong en speelde een projectkoor van de Protestantse Gemeente Leiderdorp voor het eerst de Moderne Matteüs, een eigentijdse versie van de beroemde Matteüs Passie. Op zaterdag 8, zondag 9 en vrijdag 14 april wordt het stuk opnieuw opgevoerd in de Scheppingskerk, maar wel op een totaal andere manier dan drie jaar geleden.

Door: Corrie van der Laan

Uitgangspunt zijn ook dit keer de liederen met teksten van Piet van Midden en muziek van Gerard van Amstel waarbij het lijdensverhaal van Jezus in een moderne setting wordt geplaatst. Maar daarmee houdt de overeenkomst op. Regisseurs Ilse Nievaart en Arianne Hogervorst hebben de productie in een verrassende en indringende vorm gegoten.

"De vorige keer zijn de liederen gecombineerd met Bijbelteksten. Dat wilden we niet meer", vertelt Ilse. "Waar het ons om ging, was boven water te krijgen wat Jezus, de discipelen en de mensen die erbij waren gevoeld moeten hebben. Uit de teksten hebben we losse woorden gedistilleerd die hun emoties weergeven. Zes vertellers dragen die woorden voor als gedichten, die een verbinding vormen tussen de liederen."

Nieuw is ook dat gewerkt wordt met een groot en een klein koor. Het grote koor van 35 zangers en zangeressen neemt het gros van de liederen voor zijn rekening. Alle solisten – Jezus, de beide Maria's, Petrus, Judas en enkele slavinnen - zijn verzameld in het kleine koor dat bovendien het verhaal illustreert met levende tableaus. De koren worden ondersteund door een orkest van acht muzikanten. Het publiek krijgt ook nog een rol, verklapt Ilse: de Moderne Matteüs bevat drie koralen die door de hele zaal meegezongen mogen worden. "Ze zijn het antwoord van de menigte op wat er in het verhaal gebeurt."

Aan dirigent Piet Jasperse is de niet geringe taak om de productie muzikaal in goede banen te leiden. Het is hem wel toevertrouwd, weet Ilse. "Piet is een geweldige vakman. Hij maakt van de beide koren en het orkest een soort organische geheel."

Rauw en hard verhaal

Het decor en de kostuums zijn bewust heel basic gehouden, zonder franje. "De kleding is donker en sober, alleen Jezus draagt kleur. En het podium is niet versierd. De zes vertellers staan op een industriële ijzeren steiger. Niets wordt verdoezeld. Het lijdensverhaal is een rauw en hard verhaal en dat brengen we ook tot uitdrukking in de entourage. Maar het wordt wel omlijst met bijzondere beelden en prachtige muziek."

In totaal zijn er zo'n 75 mensen betrokken bij de Moderne Matteüs. Onder hen veel leden van de Protestantse gemeente, maar ook mensen van buiten de kerk. Ilse: "Het is gewoon heel mooi om dit met elkaar neer te zetten. Het is een hechte groep geworden, waarbij de mevrouw van de koffie net zo belangrijk is als de vertolker van Jezus."

De aanloop naar deze productie startte voor Ilse en Arianne eind oktober vorig jaar met het schrijven van de teksten en het bedenken van de tableaus. Arianne wist toen al dat ze ongeneeslijk ziek was. Ze heeft de repetities in december nog begeleid en zag een voorproefje van het eindresultaat bij een doorloop in januari. Eind die maand is ze overleden.

"Arianne was dramadocente en heeft mij leren regisseren. Het was heel moeilijk om zonder haar verder te gaan, maar in mijn hart staat ze nog altijd naast me", zegt Ilse.

Alle drie de uitvoeringen zijn in de Scheppingskerk aan de Van Poelgeestlaan 2 in Leiderdorp en beginnen om 20.30 uur. Kaarten à 11 euro zijn in Leiderdorp te koop bij Woonatelier Decorette (Winkelhof), Bloemenboetiek De Blauwe Roos (Ommedijk 180) en Bloemsierkunst Gerbera (Hoofdstraat 30) en na de kerkdiensten op zondagmorgen in de Dorpskerk en Scheppingskerk.

Een moment van reflectie voor de discipelen. | Foto: PR

Uit de krant