De oplichters gaan geraffineerd te werk en winnen het vertrouwen van slachtoffers. | Foto: Politie
De oplichters gaan geraffineerd te werk en winnen het vertrouwen van slachtoffers. | Foto: Politie Foto: Politie

Meer slachtoffers van babbeltrucs

Algemeen

Sinds het begin van deze maand zijn 18 mensen uit Leiden en Leiderdorp telefonisch benaderd door iemand die stelde van de bank te zijn en die slachtoffers ervan wist te overtuigen hun pincode, pinpas en zelfs waardevolle spullen af te geven. Oplichters en dieven gaan vaak zo geraffineerd te werk dat zij mensen van alles op de mouw spelden om bij iemand binnen te komen. De politie adviseert alert te zijn bij dit soort telefoontjes en onbekenden nooit zomaar binnen te laten.

Babbeltrucs zijn smoesjes waarmee oplichters proberen mensen te beroven. Deze oplichters doen zich vaak heel betrouwbaar voor en komen vriendelijk en vertrouwenwekkend over. Het verhaal wat ze vertellen, hebben ze goed voorbereid en dus weten ze hun verhaal erg geloofwaardig over te brengen. Er wordt door criminelen veel buitgemaakt door middel van bankhelpdeskfraude.

In april hebben zich in Leiderdorp en in Leiden 18 babbeltrucs voorgedaan waarbij de oplichters zich voordeden als medewerkers van de bank. ‘Ze gaan daarbij slinks en zeer overtuigend te werk’, legt politiewoordvoerder Chantal Margés uit. ‘Dit soort oplichters neemt er echt de tijd voor om het vertrouwen van het beoogde slachtoffer te winnen. Ze bellen mensen op en vertellen bijvoorbeeld dat er zogenaamd een verdachte transactie is geweest, maar dat de bank het slachtoffer natuurlijk gaat helpen.’

Vertrouwen winnen

Tijdens zo’n telefoongesprek, dat soms wel uren duurt, weten de oplichters het vertrouwen van de mensen te winnen. Met het verhaal dat inbrekers weten waar iemand woont, probeert men het slachtoffer bang te maken. Uiteindelijk geven ze hun pincode door en vraagt de zogenaamde bankmedewerker het slachtoffer om de bankpas in een envelop te doen. Iemand van de bank komt die envelop dan zo meteen ophalen, wordt er dan gezegd. O ja, en heeft u nog waardevolle spullen in huis, dan zullen we die ook gelijk voor u veiligstellen, dus geeft u die ook gelijk maar aan ons mee.

‘Als je het zo leest, zou je denken dat je daar heus niet intrapt als het je overkomt,’ zegt de woordvoerder. ‘Maar vergis je niet in hoe geraffineerd dit soort oplichters te werk gaan! Ze nemen uitgebreid de tijd, gaan lekker met hun slachtoffer babbelen en weten op die manier het vertrouwen van mensen te winnen en hen er daadwerkelijk van te overtuigen dat ze van de bank zijn. Zeker als dan vervolgens ook nog iemand op het afgesproken tijdstip aan de deur verschijnt en zich eveneens keurig voordoet.’

Vertel nooit pincode

Het belangrijkste om te benadrukken is dat de bank nooit aan de deur zal komen om pasjes of andere waardevolle spullen op te halen. Ook zal een bank nooit vragen om de pincode door te geven. Als iemand dus belt en daarom vraagt, hang dan direct op. Bent u ook telefonisch benaderd, bel dan de politie via 0900 – 8844. Komt er daadwerkelijk iemand aan de deur met een verdacht verhaal: ga hier niet op in en bel direct 112.

Waarschuw ouderen

Waarschuw ouderen Iedereen kan helpen om het oplichters zo lastig mogelijk te maken. Vertel uw ouders, grootouders of oudere buren dat er regelmatig babbeltrucs plaatsvinden. En dat het helemaal niet onbeleefd is om de verbinding te verbreken of onbekenden niet binnen te laten. Zeker niet als ze voelen dat er iets niet klopt. Adviseer ze om in dat geval ook direct de politie te bellen.

Uit de krant