default
default

Raad wil inzicht houden in meldingen verkeersveiligheid

Algemeen

De Leiderdorpse gemeenteraad wil inzicht houden in de meldingen die inwoners doen over verkeersonveilige situaties. Dat bleek maandagavond tijdens het debat over het onderzoek dat de Rekenkamer Leiden & Leiderdorp heeft uitgevoerd.

De gemeenteraad vroeg de Rekenkamer om te onderzoeken hoe meldingen in de gemeente Leiderdorp worden geregistreerd, verwerkt en hoe deze meldingen een rol spelen bij besluiten over verkeersmaatregelen en aanpassingen van de openbare ruimte. De conclusie is dat er verbetering mogelijk en nodig is.

De Rekenkamer komt met aanbevelingen voor een heldere procesbeschrijving, het verbeteren van de registratie van meldingen en de afhandeling daarvan beter te organiseren. De gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders kunnen die dan gebruiken bij hun plannen en besluiten.

Wethouder Daan Binnendijk kon meedelen dat het gehele college blij is met het rapport en er mee aan de slag gaat. De praktische uitvoering is echter iets lastiger. Zo is er een nieuw computersysteem nodig om daadwerkelijk de meldingen inzichtelijk te maken en er uit te kunnen rapporteren. Het huidige systeem is té beperkt. Het nieuwe systeem moet in 2025 operationeel zijn.

De gemeenteraad vroeg de wethouder nog wel hoe vanaf nu omgegaan gaat worden met verkeersmeldingen. En dan vooral de subjectieve verkeersmeldingen.

‘We nemen het serieus. U als raad kan straks zien waar die meldingen zijn. We blijven meldingen afwegen. Bij sommige subjectieve meldingen ga je na tien meldingen kijken wat je kan doen, en bij sommigen doe je dat na één keer. Bij alle meldingen past een actieve houding van de gemeente.’

Op 8 april besluit de gemeenteraad over het onderzoek.

Uit de krant