De parkeerdruk in het Zijlkwartier in Leiderdorp is structureel te hoog. | Foto: Archief
De parkeerdruk in het Zijlkwartier in Leiderdorp is structureel te hoog. | Foto: Archief Foto: J.P. Kranenburg

Vergunningen als oplossing overlast Zijlkwartier en Hofje van Holtlant

Algemeen

Vergunninghoudersparkeren voor de wijken Zijlkwartier en Hofje van Holtlant is de voorkeursoplossing voor parkeeroverlast in die wijken. Daarom legt het college aan de gemeenteraad een principebesluit voor om in te stemmen met de nadere uitwerking van deze maatregel. Voor het Zijlkwartier zou daar eventueel ook de mogelijkheid van kort parkeren met een blauweschijfzone bij komen, vanwege aanwezige voorzieningen aldaar.

Deze oplossing voor de parkeeroverlast is het resultaat van consultatie van wijkbewoners en adviezen van een extern gespecialiseerd bureau. Als de gemeenteraad instemt met deze keuze, dan gaat het college de invoering verder uitwerken.

Flink overlast

De wijken Hofje van Holtlant en Zijlkwartier ervaren al geruime tijd parkeeroverlast. Zo is de parkeerdruk ‘s nachts in het Zijlkwartier 92,5 procent. In het Hofje van Holtlant zit dat overdag tegen de 100 procent aan. Landelijk is een grens van 85 procent acceptabel.

Zo’n 20 procent van de parkeerders in het Zijlkwartier ‘s nachts is ‘wijkvreemd’. In het Hofje van Holtlant is dat overdag maar liefst 60 procent.

In mei 2023 heeft de gemeenteraad het college gevraagd om hier op korte termijn oplossingen voor aan te dragen. Om tot een oplossing te komen, is een parkeeronderzoek uitgevoerd en is een participatietraject doorlopen. Dit proces werd door het parkeeradviesbureau Spark ondersteund. 

Meest wenselijk

Dit leidde tot een aantal oplossingsrichtingen die aan bewonerspanels uit de wijken zijn voorgelegd. Hier kwam voor beide wijken vergunninghoudersparkeren als meest wenselijke parkeeroplossing naar voren. Ook meer en minder ingrijpende maatregelen zijn onderzocht. Een fysieke barrière zoals een slagboom wordt niet als wenselijk ervaren. En alleen aan gedragsbeïnvloeding doen, gaat het probleem niet oplossen.

Het college legt de uitkomsten van dit traject aan de raad voor als principebesluit en vraagt de raad mandaat te geven deze oplossing samen met bewoners verder uit te werken.

Het vergunninghoudersparkeren geldt in een bepaald gebied en op vastgestelde dagen en tijdstippen. Bewoners, bedrijven en andere in de wijk gevestigde functies komen in aanmerking voor parkeervergunningen. Bewoners kunnen bezoekers digitaal aanmelden. Voor een parkeervergunning kan een tarief gelden.

De VVD vroeg maandagavond tijdens een informatieavond over dit onderwerp hoe het zit met de kosten. ‘Daar hebben we nog niet op ingezoomd’, sprak een medewerker van Spark. Ook de kosten voor de parkeervergunning zijn nog niet uitgekristalliseerd.

De liberalen zijn ook bang voor een waterbedeffect zodra parkeerregulering wordt ingevoerd. ‘Dat is altijd de balans zoeken. Waar prefereer je de keuze in? Vind je de problemen groot genoeg om in te grijpen, en accepteer je dan de kans dat er andere situatie kunnen ontstaan?’

‘Unieke stap’

Wethouder Gebke van Gaal: “Met dit besluit zetten we een unieke stap voor Leiderdorp. Een stap die we overigens in goed overleg met de wijkbewoners hebben voorbereid. Als de raad instemt zullen we samen met de wijken de uitvoering verder uitwerken. Dan zal ook blijken of de invoering van vergunninghoudersparkeren haalbaar en betaalbaar is. Ook hebben we dan beter in beeld wat de effecten van deze maatregel op andere wijken zal zijn.”

Op 25 maart bespreekt de raad het principebesluit in het Politiek Forum voor, om er in de raadsvergadering van 8 april een besluit over te nemen.

Uit de krant