dav
dav Foto:

Leiderdorp overweegt kabelgoottegels voor elektrische auto’s

Algemeen

De gemeente Leiderdorp heeft de mogelijkheid onderzocht om kabelgoottegels te implementeren. Dat is een oplossing die het mogelijk maakt voor inwoners om hun elektrische auto’s op te laden met stroom vanuit hun eigen elektriciteitsmeter.

De kabelgoottegels bieden een veilige manier om laadkabels over de stoep te geleiden zonder struikelgevaar voor voetgangers. De tegels worden eigendom van de gemeente en de gebruiker is verantwoordelijk voor het schoonhouden ervan.

Het college van Leiderdorp heeft positief gereageerd op de schriftelijke raadsvragen van Sarah van Roemburg (PvdA/GroenLinks) over dit onderwerp. Ze erkennen de voordelen van het opladen met eigen opgewekte stroom, vooral voor eigenaren van zonnepanelen die meer elektriciteit produceren dan ze verbruiken. Het college ziet ook andere mogelijkheden naast kabelgoottegels, zoals gesprekken met marktpartijen om koppelingen te maken tussen reguliere laadpalen en zelf opgewekte stroom, wat kan resulteren in kortingen voor het opladen van elektrische auto’s.

Een ander initiatief dat het college wil onderzoeken, is het uitvoeren van een pilot met laadlichtmasten om ervaring op te doen met deze vorm van laden. Leiderdorp zou de eerste in de regio zijn om dit te doen en ontvangt hiervoor subsidie vanuit de RAL-Zuidwest.

De kosten voor kabelgoottegels variëren tussen de 350 en 600 euro per locatie, inclusief realisatiekosten. Het college benadrukt dat veiligheid gewaarborgd moet worden en dat de particulier zelf de kosten draagt voor een eventuele goot voor laadkabels.

In 2024 zal de gemeente Leiderdorp de mogelijkheden voor het beschikbaar stellen van kabelgoottegels verder onderzoeken. Hoewel het college VPA’s (verlengde private aansluitpunten) niet actief stimuleert, zijn deze toegestaan zolang ze niet in strijd zijn met de algemene plaatselijke verordening.

Uit de krant