Het bloemenmonument voor Nino daags na het dodelijke ongeluk maart vorig jaar. | Foto: archief
Het bloemenmonument voor Nino daags na het dodelijke ongeluk maart vorig jaar. | Foto: archief Foto: PR

Pakket aan verkeersmaatregelen op De Baanderij

Algemeen

De gemeente Leiderdorp gaat aan de slag met een pakket aan verkeersmaatregelen op industrieterrein De Baanderij. Vorig jaar op 10 maart werd de 12-jarige Nino daar doodgereden door een vrachtwagen. Bijna een jaar later heeft de gemeenteraad nu besloten om maatregelen uit te laten werken. Niet alleen een aanpassing aan de kruising van het ongeluk, maar een heel pakket aan verkeersmaatregelen.

De gemeenteraad had wel even nodig om te komen tot de beslissing. Het college van burgemeester en wethouders had drie varianten uitgewerkt. Inzetten op snelle realisatie (scenario 1), herinrichting van de Rietschans (scenario 2) of verbetering van de veiligheid in de gehele Baanderij (scenario 3). Het college had de voorkeur voor scenario 3, ‘Deze richting maakt stapsgewijs snel verbeteringen zichtbaar.’

Scenario 1 bleek al vrij snel geen optie. Daarvoor moeten gronden worden onteigend, wat meerdere jaren zou gaan duren. ‘Ondanks dat dit alternatief financieel het meest gunstige is, wordt de onzekerheid tot realisatie, die naar verwachting 5 tot 10 jaar gaat duren, in combinatie met de maatschappelijke wens om snel resultaten te boeken op deze locatie, als voornaamste reden gezien om dit alternatief af te raden.’

In scenario 2 wordt de Rietschans opnieuw ingericht. Scenario 3 is een soort scenario 2 met een pluspakket aan maatregelen. De raad koos voor het pluspakket. De Rietschans en Touwbaan worden aangepakt rondom verkeersveiligheid. Op de Touwbaan komt een parkeerverbod voor vrachtwagens. Dat heeft weer gevolgen voor de weginrichting. Er komt eenrichtingsverkeer op de Touwbaan (tussen de Vezelbaan en de Van der Marckstraat). Tot slot wordt sluipverkeer anders gestuurd.

12 tot 15 maanden

Het is niet zo dat deze week gestart kan worden met de werkzaamheden. Dat gaat nog maanden duren. ‘Binnen zes maanden komen we naar de raad met een uitvoeringsvoorstel’, sprak wethouder Gebke van Gaal. ‘We gaan praten met ondernemers, bewoners en organisaties. Daarna duurt het weer zes tot negen maanden voor de daadwerkelijke uitvoering.’

‘Als we iets willen, willen we ook dat het vandaag gebeurt. Maar dit project vraagt om zorgvuldigheid. Zeker als het over verkeer gaat. We moeten advies inwinnen, we moeten plannen, we moeten kijken hoe verkeersstromen in kaart brengen. Wat we op één plek in Leiderdorp doen, heeft altijd weer effect op een andere plek.’

Scenario 3

De raad koos dus voor scenario 3. Een heel pakket aan maatregelen, maar wel in fasen. ‘Als eerste kunnen we bijvoorbeeld het parkeerverbod aan de Touwbaan instellen, en een nieuwe parkeerplek op de Lijnbaan realiseren. Dat zijn maatregelen die je sneller kan doen dan een weg omleggen. Maar daar hebben we wel even de tijd voor nodig. Die planning gaan we dus nu maken.’

30 kilometer per uur

De gemeenteraad nam tot slot een motie aan om de Rietschans en Touwbaan in te richten als 30 kilometer per uur-zone. Alleen de VVD stemde daartegen. Volgens die partij moet de gemeente zich houden aan haar eigen beleid. Een zogenaamde ‘wijkweg 30’, is nu in strijd met de eigen regels. ‘We vinden dat we daar breder naar moeten kijken’, sprak Frank van Noort van de VVD.

Wethouder Van Gaal: ‘Het gaat om een ontsluitingsweg, en geen erftoegangsweg. Niet een weg waar je verblijft, maar een weg waar je doorheen gaat. Daar is nu de mogelijkheid om die ook naar 30 kilometer per uur te brengen. Het lijkt mij prima dat het wordt voorgesteld. Dat nemen we graag mee in verdere uitwerking, maar voor het hele gebied.’

Uit de krant