Zo gaat de kruising Oude-Spoorbaan-Engelendaal eruit zien na de herinrichting.
Zo gaat de kruising Oude-Spoorbaan-Engelendaal eruit zien na de herinrichting. Foto: Kees Hummel

Waarom geen 2 meter hoge geluidsschermen?

Politiek

Voor Driegatenbrugbewoner Eelco Hoogvorst kwam het als een koude douche. In de nieuwste plannen voor de Leidse Ring Noord zijn de geluidsschermen langs de noordkant van de Oude Spoorbaan tussen de boogwoningen en de Dwarswateringbrug ineens verlaagd van 2 meter naar 90 centimeter. Lang niet genoeg om korte metten te maken met de nu al serieuze geluidsoverlast in de wijk, stelt Hoogvorst. “Laten we nu doorpakken en zet een minimaal 2 meter hoog scherm neer”, zo bepleitte hij maandagavond in het Politiek Forum van de Leiderdorpse gemeenteraad.

Door: Corrie van der Laan

De raadsfracties voelden met hem mee. Zij vroegen zich af waarom de hoogte van de schermen op dit stuk meer dan gehalveerd is. Wethouder Willem Joosten (VVD / Verkeer) legde uit dat hier volgens de wettelijke normen helemaal geen geluidwering nodig is. Bovendien zouden er ook bewoners zijn die vanwege hun uitzicht liever geen hoog scherm hebben. Omdat er sowieso een vangrail moet komen, is ervoor gekozen te gaan voor een groen scherm van 90 centimeter hoog. 

Zijn betoog overtuigde de politici niet. Zij willen dat de wethouder kijkt of het scherm toch niet naar minimaal twee meter hoog kan. “We moeten ons hierin niet alleen laten leiden door wettelijke normen. Laten we de wens van de omwonenden als leidend beschouwen”, zo verwoordde GroenLinks fractievoorzitter Bob Vastenhoud het. 


Blij met plan

De hoogte van geluidsschermen was maandagavond het enige echte discussiepunt bij de bespreking van de herinrichting van de kruising Engelendaal-Oude Spoorbaan in het kader van de Leidse Ring Noord. Verder was de politiek blij met het plan. Belangrijke veranderingen ten opzicht van de huidige situatie zijn het verdwijnen van de bypass van de Oude Spoorbaan naar de Rietschans, de aanleg van een fiets- en voetgangerstunnel onder de Engelendaal door en het verleggen van de kruising waardoor de Oude Spoorbaan wat verder van de boogwoningen in de wijk Driegatenbrug komt te liggen. Voor de boogwoningen komt zo ruimte voor een gemeenschappelijke tuin. Het projectgebied wordt ook groener dan het nu is. Met begroeide geluidsschermen en parkstroken langs de fiets- en voetpaden met tachtig bomen meer dan er op dit moment staan. 

Leiden en Leiderdorp zijn al jaren bezig met de planontwikkeling voor de Leidse Ring Noord, die bedoeld is om doorgaand verkeer weg te lokken uit de kernen van de gemeenten. Er moet een gestroomlijnde route komen tussen de A4 en de A44 door bestaande wegen aan te passen. Het gaat daarbij om de Plesmanlaan, de Schipholweg en de Willem de Zwijgerlaan in Leiden en de Oude Spoorbaan in Leiderdorp. De Oude Spoorbaan wordt dan verbreedt naar tweemaal twee banen en de maximum snelheid gaat er ophoog naar 70 kilometer per uur.

Het werk aan de kruising Engelendaal-Oude Spoorbaan start naar verwachting begin 2023 en duurt vervolgens zeker een jaar. 

Uit de krant