Logo leiderdorpsweekblad.nl
<p class="fotobijschrift" pstyle="fotobijschrift">Niels Pouw, Lois Kreber en Pauline Siereveld van Incluzio Leiderdorp vinden de Compaan een echte aanwinst.&nbsp;</p>

Niels Pouw, Lois Kreber en Pauline Siereveld van Incluzio Leiderdorp vinden de Compaan een echte aanwinst. 

(Foto: J.P.Kranenburg)
Welzijn

Iedereen kan overweg met de Compaan

“Het mooie aan de Compaan is dat je niet per ongeluk iets fout kan doen.” Ook de grootste digibeet kan met deze tablet overweg, wil sociaal werker Pauline Siereveld van welzijnsorganisatie Incluzio Leiderdorp maar zeggen.

Door: Corrie van der Laan

Siereveld en haar collega Lois Kreber, die werkt als mantelzorgcoach, vinden de Compaan echt een aanwinst. De tablet kan een bijdrage leveren om senioren (en anderen) met zeer beperkte digitale vaardigheden meer zelfredzaam te maken en hun wereld te verruimen. Incluzio Leiderdorp heeft afgelopen najaar veertig van de tablets aangeschaft, belangstellenden uit de doelgroep kunnen ze gratis twee maanden uitproberen.

De Compaan is eigenlijk een Samsung Galaxy Tab 3 maar onherkenbaar door een solide, duurzame houten lijst. Daardoor staat de tablet stevig op tafel en zijn alle knoppen, behalve de aan/uit-knop, onbereikbaar zodat ze niet per ongeluk ingedrukt kunnen worden.


Overzichtelijk

Niels Pouw, projectmanager IT bij Incluzio, laat zien hoe het werkt. Als je de tablet aan zet, krijg je een overzichtelijk scherm met een beperkt aantal grote knoppen, ieder met een eigen kleur en duidelijk icoontje. De gebruiker kan beeldbellen met familie, vrienden en verzorgers, hun berichten lezen en een bericht terugsturen, een agenda inzien, nieuws lezen, foto’s bekijken, spelletjes spelen en internetten. Alles gebeurt in een beveiligde omgeving wat de kans op internetoplichting of andere vormen van digitaal misbruik nihil maakt. Op elke pagina staat een retourknop om terug te komen in het startscherm.

Familieleden of verzorgers hebben toegang tot de Compaan via het Portaal, een internetpagina waarop zij kunnen inloggen. Vanuit het Portaal kunnen ze videobellen met en berichten of foto’s sturen naar de gebruiker. Zij regelen alle instellingen van de tablet, de gebruiker zelf kan daar niet bij.


Bingo

Op de Compaans van Incluzio zit een aparte Incluzio contactknop. Via die knop kan de gebruiker een terugbelaanvraag doen. Ook is er knop om op de website MijnLeiderdorp.nl te komen, een online platform voor en over de gemeente. Er wordt bovendien gezorgd voor online entertainment, vertelt Pouw. “Elke vrijdagmiddag om 3 uur kunnen onze cliënten via de Compaan meedoen aan live bingo.” Dat is heel populair, weet Kreber. “Een van onze cliënten gaat zelfs op vrijdag eerder weg bij het dagprogramma voor senioren zodat ze op tijd thuis is om aan te sluiten bij de bingo.”

Eigenlijk had Incluzio al in de eerste lockdown met de Compaan aan de slag gewild. “We konden toen ineens niet meer op huisbezoek, alles moest op afstand”, zegt Pouw. “Met deze tablets kan je dan makkelijker contact houden met de cliënten.” Maar de tablets kosten 299 euro per stuk en daar komen nog de kosten voor een abonnement (12,95 euro per maand) en instructie aan familie bij. Geld dat Incluzio niet zomaar in kas heeft. Dus vroeg de organisatie een subsidie aan bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). “In eerste instantie werd die afgewezen, maar tijdens de tweede coronagolf hebben we het opnieuw geprobeerd en toen lukte het wel.”


Beeldbellen

Een eerste groep van zeven cliënten heeft de Compaan al een tijdje in huis. En dat bevalt prima. Vooral de mogelijkheid voor beeldbellen is heel prettig, zegt Siereveld. “Het is toch heel anders dan gewoon telefoneren; je kunt de mimiek zien van degene aan de andere kant van de lijn.” “Ook voor onze cliënten is het fijn om te zien met wie ze spreken”, vult Kreber aan. Zij geeft nog een voordeel aan: de Compaan kan een stukje ontlasting betekenen voor de mantelzorger. “Je kan dan een keer beeldbellen in plaats van fysiek langskomen.”

Belangrijkste doel van de Compaan is wat Incluzio betreft het vergroten van de zelfredzaamheid van de gebruikers. Siereveld: “Het maakt een groot verschil als ze op een simpele manier zelf contact kunnen opnemen met hun familie of met ons en dat ze ook digitaal een stukje ondersteuning kunnen krijgen.”

Senioren of mantelzorgers die belangstelling hebben voor de Compaan kunnen een gratis proefperiode van 2 maanden aanvragen bij Incluzio. Bel daarvoor met (071) 5413536 of mail naar compaanleiderdorp@incluzio.nl.

Meer berichten