V.l.n.r. Lorien de Roode (voorzitter LOV), Michel Houweling, wethouder Willem Joosten en Bart Keijzer (winkelmanager WOOON Leiderdorp) bij de entree van Houweling Interieur.
V.l.n.r. Lorien de Roode (voorzitter LOV), Michel Houweling, wethouder Willem Joosten en Bart Keijzer (winkelmanager WOOON Leiderdorp) bij de entree van Houweling Interieur. Foto: Nelleke Thissen

Woonboulevard hoopt op impuls

Algemeen Ondernemers

WOOON Leiderdorp heeft een nieuwe impuls nodig. De uit 1986 daterende woonboulevard in het Elisabethhof is verouderd. Er moet een nieuw plan komen om WOOON Leiderdorp weer de nodige uitstraling te geven. Een aantal ondernemers liet dit afgelopen woensdag wethouder Willem Joosten (Economische Zaken) weten tijdens een werkbezoek aan een aantal meubelzaken daar.

Door: Nelleke Thissen

Bij de opening in 1986 was het toen nog geheten Meubelplein Leiderdorp één van de drie toonaangevende woonboulevards in Nederland. Sindsdien zijn er elders veel meer soortgelijke locaties gekomen en is WOOON Leiderdorp – huidige naam – qua uitstraling achterop geraakt. Zo is er hier en daar leegstand, maar ook de openbare ruimte dient aangepakt te worden.

Probleem is de noodzaak om de neuzen van alle betrokkenen dezelfde kant uit te krijgen, zo betoogde winkelmanager Bart Keijzer namens de ondernemers. Eén van de hobbels is dat sommige gebouwen in handen zijn van projectontwikkelaars die andere belangen hebben dan de ondernemers die zelf eigenaar zijn van hun winkelpand. Maar allen moeten ervan overtuigd worden dat verbetering van de woonboulevard op de lange termijn in ieders belang is, aldus de winkelmanager.

Meer diversiteit

Zo wordt gedacht aan meer diversiteit van het huidige winkelbestand. “We denken aan winkels die wat extra’s bieden, zoals artikelen voor en rond het huis en een aanvulling vormen. Er moet meer diversiteit komen’, verduidelijkte Michel van Houwelingen, één van de bezochte ondernemers. Dat de komst van Ikea uiteindelijk toch niet doorging noemt hij in dit verband heel jammer. “Ikea zou een impuls voor het hele gebied hebben betekend”.

Wethouder Joosten verzekerde dat de gemeente Leiderdorp een rol wil spelen bij de ontwikkeling van nieuwe plannen voor de woonboulevard. “Daarvoor zijn wel alle partijen nodig. Ondernemers, verhuurders, gemeente en provincie. We moeten samen investeren in dit gebied”.


Behoefte aan fysieke winkels blijft

Naast Van Houwelingen Interieur bezocht de wethouder beddenzaak Auping Plaza en Berg en Berg Leiderdorp (woningtextiel). Over het algemeen, zo werd Joosten verteld, heeft WOOON Leiderdorp de afgelopen lockdown periode enigszins redelijk doorstaan. “Het was natuurlijk geen lolletje, maar de ondernemers bleken inventief om toch hun klanten te kunnen helpen”, verzekert Keijzer. Volgens hem blijkt dat, nu het winkelbezoek weer aantrekt, er ondanks onlineverkopen toch behoefte bestaat aan fysieke winkels.

Wethouder Joosten brengt dit jaar samen met Lorien de Roode, voorzitter van de Leiderdorpse Ondernemersvereniging (LOV) geregeld werkbezoeken aan Leiderdorpse bedrijven. Zo is onder meer Winkelhof, AREA071 en een aantal horecazaken al bezocht. Doel is om persoonlijk te ervaren wat er speelt in ondernemend Leiderdorp. Dit mede ter voorbereiding van een nieuw economisch beleidsplan dat dit jaar zal verschijnen.

Uit de krant