De middag was gereserveerd voor een scootmobieltocht door en om Leiderdorp. | Foto: J.P. Kranenburg
De middag was gereserveerd voor een scootmobieltocht door en om Leiderdorp. | Foto: J.P. Kranenburg Foto: J.P. Kranenburg

Opfrisdag voor scootmobielrijders

Algemeen

Zo'n vijftig scootmobielrijders fristen woensdag hun theoretische verkeerskennis en rijvaardigheid op tijdens de jaarlijkse Leiderdorpse Scootmobieldag.

Door: Corrie van der Laan

In een lokaal in de Scheppingskerk kregen ze les over de verkeersregels en betekenis van verkeersborden, buiten reden ze een circuitje met hindernissen. Verder konden ze hun zicht en gehoor laten testen, gaf een apotheker informatie over medicijngebruik in het verkeer en waren medewerkers van het Sociaal Team Leiderdorp en Pluspunt aanwezig om vragen te beantwoorden. Een gespecialiseerd bedrijf stond paraat om scootmobiels na te kijken. De middag was gereserveerd voor een gezamenlijke tocht door en rond het dorp.

Zelfvertrouwen

De Scootmobieldag is zeker geen overbodige luxe, vertelt gemeenteambtenaar Dorette Hewitt, die samen met Anja Groenewegen verantwoordelijk is voor de organisatie. "Er zijn mensen bij die nooit een rijbewijs hebben gehaald en dus ook nooit theorie-examen hebben gedaan. Maar ook voor de anderen is het nuttig want er is de afgelopen jaren ontzettend veel veranderd in de regelgeving. Het praktische deel is vooral belangrijk voor het zelfvertrouwen. Er zijn opvallend veel mensen die een scootmobiel hebben, maar er amper mee op pad durven. Hier merken ze dat ze er veel meer mee kunnen dan ze denken. Dat geeft ze vrijheid en helpt ze om langer zelfstandig te blijven."

Buiten op het plein oefent mevrouw De Bruijn (88) in haar glanzend rode scootmobiel met het keren in een nauwe ruimte, aangegeven met lange latten op de grond. De eerste keer rijdt ze een van de 'muren' omver, maar in de herhaling maakt ze een perfecte draai. "Ik heb 'm pas veertien dagen en moet nog even wennen", vertelt ze. "Het lastige aan de scootmobiel is dat je in een handel moet knijpen om gas te geven. Ik heb veertig jaar brommer gereden, tot mijn 85ste, en daar moet je juist knijpen om te remmen."

Mevrouw Witteveen is een ervaren rijder. Zelfverzekerd rijdt ze de hellingbaan op, stopt op het kantelpunt en rijdt na het omklappen beheerst naar beneden. "Ik heb al veertien een scootmobiel, en kan er alles mee. Al vind ik degene die ik nu heb niet zo fijn als mijn vorige, die had veel meer vermogen. Maar die is duurder en wordt helaas niet meer vergoed."

In het leslokaal zorgt een instructeur van Veilig Verkeer Nederland voor vele eyeopeners. Zo gelden voor een scootmobiel die op de stoep rijdt de voetgangersregels, rijdt het voertuig op de weg of op het fietspad, dan moet de bestuurder zich houden aan dezelfde regels als de fietsers. Meestal zijn scootmobiels zo afgesteld dat ze maximaal 12 tot 17 km/uur kunnen rijden. Enkele bezoekers zijn prettig verrast toen ze hoorden dat de maximum snelheid voor een scootmobiel, als invalidevoertuig, 45 km/uur is. "O, dan kan ik hem opvoeren", roept een van de dames enthousiast. Wat door de instructeur toch sterk wordt afgeraden…

De dag werd rond half 10 's ochtends geopend door wethouder Willem Joosten die meteen het circuit uitprobeerde.

Uit de krant