Afbeelding
Foto: Corrie van der Laan

Zorgen over handhaving maximum snelheid op Oude Spoorbaan

Politiek

Het nieuwste ontwerp voor de herinrichting van de Oude Spoorbaan ziet er goed uit, dat is het punt niet. Waar de Leiderdorpse politiek zich wel zorgen over maakt, is het handhaven van de maximumsnelheid. Op de weg, die verbreed wordt naar tweemaal twee banen, mag straks 70 kilometer per uur worden gereden. Maar hoe voorkom je dat automobilisten met name in de rustige uren het gaspedaal diep indrukken?

Door: Corrie van der Laan

Het liefst zouden de fracties zien dat er flitspalen geplaatst worden, zo bleek afgelopen maandag. De gemeente kan dat zelf niet doen, dat ligt op het bordje van het Openbaar Ministerie. D66-raadslid Prachee van Brandenburg pleitte ervoor om alvast een stappenplan te maken om, mocht dat nodig zijn, het OM over te halen die flitspalen daadwerkelijk neer te zetten.

De Oude Spoorbaan wordt onderdeel van de Leidse Ring Noord, een ringweg die bedoeld is om verkeer om de kernen van Leiden en Leiderdorp heen te leiden en de bereikbaarheid van de Leidse regio te verbeteren. In Leiderdorp is lang en fel gediscussieerd over de verbreding en herinrichting van de Oude Spoorbaan waarbij ook de omwonenden, bewoners van de Leyhof en de Buitenhof, zich luid en duidelijk lieten horen. Niet alleen over de verhoging van de maximumsnelheid van 50 naar 70 kilometer per uur maar ook over de hoogte van de geluidsschermen die tussen de weg en de woonwijken moeten komen.


85 centimeter en groen

In april vorig jaar werd de knoop over de snelheid doorgehakt; de gemeenteraad stemde met de kleinst mogelijke meerderheid in met 70 km/uur. Het pijnpunt van de geluidsschermen is in het nieuwste ontwerp opgelost. Ze worden niet hoger dan 85 centimeter en voor het overgrote deel begroeid met planten zodat ze goed opgaan in het landschap en het uitzicht op de polder nauwelijks hinderen. Behalve geluidsschermen krijgt de weg stil asfalt waardoor volgens de berekeningen de omwonenden in 2030 minder verkeersherrie zullen ervaren dan nu. Ervan uitgaande dat de weggebruikers zich houden aan de maximumsnelheid.

Insprekers Lex de Jonge en Richard van der Meer, die het woord voerden namens omwonenden, drongen er bij de politiek op aan alles uit de kast te halen om te zorgen dat er straks echt niet harder wordt gereden dan 70 kilometer per uur. Als blijkt dat 15 procent van de voertuigen op de weg toch over die limiet gaat, moeten die flitspalen er echt komen, stelde Van der Meer. “Een uiterst effectieve maatregel”.

De gemeenteraad besluit komende maandag over het zogeheten uitvoeringsplan voor de Oude Spoorbaan. Als alles volgens planning gaat, start het werk aan de weg in het tweede kwartaal van 2023 en is het eind 2024 klaar. 

Uit de krant