Een beeld van de nieuwe flats in vogelvlucht.
Een beeld van de nieuwe flats in vogelvlucht. Foto: Architectenbureau Ab Verbeek

Liever nog meer sociale huurwoningen aan Pinksterbloem

Politiek

Jammer dat de parkeernorm een rem zet op aantal sociale huurwoningen dat gebouwd kan worden aan de Pinksterbloem, vindt een meerderheid van Leiderdorpse gemeenteraad. GroenLinks, PvdA, D66, en ChristenUnie-SGP zouden het aantal woningen hier graag nog wat uitbreiden. Er is immers een enorm tekort aan sociale huurwoningen in Leiderdorp en de regio. 

Door: Corrie van der Laan

Er ligt nu een plan voor 92 woningen in drie appartementenblokken. Voor het gros van die woningen moet, volgens de huidige parkeernorm, rekening gehouden worden met 1,2 auto per woning. Daarmee kom je uit op 109 parkeerplaatsen, 46 meer dan er nu zijn. Daar is met kunst en vliegwerk plek voor gevonden, voor nog meer is geen plek.

Maar de gehanteerde parkeernorm is best hoog, vinden oppositiepartijen PvdA en GroenLinks en coalitiepartijen D66 en ChristenUnie-SGP. De realiteit leert dat het aantal auto’s per woning bij de categorie sociale huurwoningen zoals die aan de Pinksterbloem komen, onder de één blijft steken, wist GroenLinks fractieleider Bob Vastenhoud. D66 burgerraadslid Rob Visser wees erop dat Leiderdorp werkt aan een nieuw parkeerbeleid waarbij de parkeernorm wellicht wordt aangepast. Ook Cu-SGP burgerraadslid zette zijn hoop daarop. “Kunnen we nog schakelen als de parkeernorm wordt verlaagd”, vroeg hij. En PvdA voorman Olaf McDaniel stelde voor om met eigenaar Rijnhart Wonen te kijken of het mogelijk is in een deel van de huurcontracten te laten opnemen dat de huurder geen auto mag hebben. “Stel dat je op die manier nog vijftien tot twintig extra sociale huurwoningen kwijt kan in dit project, dan zal iedereen dolblij zijn.”


Parkeerdruk nu al hoog

Volgens wethouder Willem Joosten (VVD / ruimtelijke ontwikkeling en wonen) is simpelweg de parkeernorm aanpassen geen oplossing. De parkeerdruk rond de Pinksterbloem is nu al hoog, terwijl er ook nu veel sociale huurwoningen zijn, voerde hij aan. Meer woningen betekent bovendien hogere gebouwen, wat weer consequenties heeft voor de schaduwwerking. Hij hield de politici voor dat de gemeente en Rijnhart Wonen lang bezig zijn geweest met het rekenen aan het maximaal aantal woningen dat je verantwoord kwijt kan op deze locatie, en dat daar het aantal van 92 uitgerold is.


Unaniem enthousiast

De politiek was overigens unaniem enthousiast over het nieuwbouwplan voor de Pinksterbloem. Rijnhart Wonen wil hier drie verouderde appartementenblokken met in totaal 72 sociale huurwoningen afbreken en vervangen door drie nieuwe blokken, die wat minder lang maar wel breder en hoger worden. De huidige gebouwen hebben drie woonlagen, van de nieuwe gebouwen worden er twee gedeeltelijk vier en gedeeltelijk vijf hoog, het derde gebouw, aan de kant van de Van der Marckstraat wordt zeven verdiepingen hoog. Er komt een mix van twee-, drie- en vierkamerwoningen. Allemaal vallen ze qua huurprijs onder de huursubsidiegrens (nu ca. 750 euro/maand), vijftig van de woningen zullen uitkomen tussen 450 en 640 euro. De nieuwbouw wordt gasvrij en bijna energie neutraal.

Wel vond VVD- burgerraadslid Tom Groentjes dat het plan op gebied van duurzaamheid best wat ambitieuzer mocht worden.

Als alles volgens plan gaat, worden de huidige gebouwen aan de Pinksterbloem in de tweede helft van 2022 afgebroken.

Uit de krant