Deur op piepklein kiertje naar 30 km per uur op Simon Smitweg
Logo leiderdorpsweekblad.nl
<p>De Simon Smitweg met links de wijk Holtlant.&nbsp;</p>

De Simon Smitweg met links de wijk Holtlant. 

(Foto: J.P.Kranenburg)

Deur op piepklein kiertje naar 30 km per uur op Simon Smitweg

  Politiek

Dat de Simon Smitweg tussen de Persant Snoepweg en de Willem-Alexanderlaan helemaal tweerichtingsverkeer wordt, staat buiten kijf. En zoals de plannen er nu liggen, wordt de maximum snelheid er 50 kilometer per uur. Ook die keuze is al gemaakt toen de weg in de mobiliteitsnota werd aangemerkt als wijkontsluitingsweg, benadrukte verkeerswethouder Willem Joosten (VVD) maandagavond tijdens een vergadering van het Politiek Forum. Maar een raadsmeerderheid van D66, PvdA, LPL en GroenLinks zou toch graag zien dat in ieder geval het deel van de weg tussen de kruising met de Hoogmadeseweg en de Willem-Alexanderlaan een maximum snelheid krijgt van 30 kilometer per uur. Dat scheelt in de geluidsoverlast voor de bewoners van de naastgelegen wijkjes Holtlant en Hofje van Holtlant.

Door: Corrie van der Laan

De Simon Smitweg moet heringericht worden om de verkeerscirculatie rond het Amaliaplein te verbeteren. De verkeersdruk is flink toegenomen met de komst van de Lidl supermarkt op het plein in juni vorig jaar. Het deel van de Simon Smitweg ter hoogte van het gemeentehuis is nu alleen toegankelijk voor verkeer dat richting de Willem-Alexanderlaan gaat. Door hier tweerichtingsverkeer van te maken, wordt drukte op de kruising Ericalaan – Mauritslaan - Willem-Alexanderlaan verminderd.

Het betekent wel dat de Simon Smitweg straks tweemaal zo druk wordt. De bewoners van Holtlant balen daar enorm van. Begrijpelijk, vindt de Leiderdorpse politiek maar de wijziging is onvermijdelijk. “De gemeenteraad heeft gekozen voor de komst van de Lidl, en dat betekent dat er ook een oplossing voor het verkeer moet komen””, zo verwoorde CDA-raadslid Jan Huisman het.

De eensgezindheid was minder als het gaat om de maximum snelheid op het 250 meter lange stuk weg. Volgens het college moet die 50 kilometer per uur worden vanwege de ambulances van en naar het Alrijne ziekenhuis en omdat de brandweerkazerne aan de weg ligt. Geen heel sterk argument, vonden oppositiepartijen PvdA, LPL en GroenLinks en coalitiepartij D66. De brandweerkazerne verhuist volgend jaar en de ambulances gebruiken als regel de route langs de Persant Snoepweg. Bovendien rijden de hulpdiensten in noodgevallen met zwaailichten en gaan ze dan toch harder, voerde Rob Visser (D66) aan.


Pleister

Een keuze voor dertig kilometer per uur op het wegdeel tussen de Hoogmadeseweg en de Willem-Alexanderlaan zou ook een pleister op de wonde zijn voor de Holtlant bewoners. Zij voelen zich niet gehoord tijdens de inspraak rond de herinrichtingsplannen van de Simon Smitweg. “Het participatieproces is mislukt”, zei inspreker Martin van Exter maandagavond namens de bewonersvereniging Holtlant.

Voor de raadsfracties was dat aanleiding om het college nog eens te wijzen op hoe belangrijk het is om bij inspraak meer aan verwachtingsmanagement te doen. “Het moet duidelijk zijn dat in dit soort gevallen de gemeente wel luistert maar dat er ook kans is dat zij de inbreng van burgers naast zich neer legt”, zo verwoordde GroenLinks-raadslid Jeannette Hofman het.

De gemeenteraad neemt volgende week maandag een besluit over de herinrichting van de Simon Smitweg.

Meer berichten