Fractievoorzitters Bart Hoenen (VVD), Jeroen Hendriks (D66), Mirjam van der Stelt (CDA) en Geert Schipaanboord (ChristenUnie-SGP).
Fractievoorzitters Bart Hoenen (VVD), Jeroen Hendriks (D66), Mirjam van der Stelt (CDA) en Geert Schipaanboord (ChristenUnie-SGP). Foto: Johan Kranenburg

Nieuw coalitieakkoord Leiderdorp is rond

Politiek

VVD, D66, CDA en ChristenUnie-SGP zijn eruit. De vier fracties presenteerden vrijdagochtend 20 december een nieuw coalitieakkoord voor Leiderdorp. Het moet een einde maken aan "een periode met heel veel gezeik", zoals VVD-fractievoorzitter Bart Hoenen het weinig parlementair maar uit de grond van zijn hart zei. Het is de bedoeling dat 13 januari drie nieuwe wethouders geïnstalleerd worden, waarmee Leiderdorp na acht weken weer een volwaardig college van burgemeester en wethouders heeft.

Sinds maandagavond 18 november vormt burgemeester Laila Driessen in haar eentje het college van B en W, ondersteund door demissionair wethouder Martine de Bas van de Lokale Partij Leiderdorp (LPL). Die avond zegde de LPL het vertrouwen op in coalitieparters VVD en CDA. Het rommelde al langer in de coalitie maar de uiteindelijke struikelsteen was de kwestie van de maximum snelheid op de Oude Spoorbaan als die deel gaat uitmaken van de Leidse Ring Noord. De LPL wil dat er ook dan niet harder wordt gereden dan 50 kilometer per uur, CDA en VVD willen onder voorwaarden naar 70 kilometer per uur. Dat laatste wil ook de gemeente Leiden die het overgrote deel van de rekening voor het aanpassen van de Oude Spoorbaan betaalt.

Recordtijd

De LPL probeerde aanvankelijk een nieuwe coalitie te vormen met PvdA, GroenLinks en D66, maar de laatste haakte na enkele weken onderhandelen af. Daarna was de VVD aan zet die formateur Robert Strijk inschakelde om een coalitie te smeden van VVD, CDA, D66 en CU-SGP. En dat lukte in een recordtijd. "Het was mijn derde formatie maar de meest prettig en snelle", aldus Hoenen.

Oude Spoorbaan vrije kwestie

In het nu gepresenteerde coalitieakkoord is de maximum snelheid op de Oude Spoorbaan een zogeheten 'vrije kwestie'. D66 streeft, als enige van de vier partners, nog steeds nadrukkelijk naar 50 kilometer per uur. Maar, zo benadrukte D66-fractievoorzitter Jeroen Hendriks, "we wilden dit niet regelen aan de onderhandelingstafel. Dat moet gebeuren in een openbaar debat in de gemeenteraad." Voordat dat debat er komt, zal er zeker nog uitgebreid overleg komen met Leiden "over de gevoelens en vragen die leven bij de Leiderdorpse raad", zo staat in het akkoord.

'Samen doen en samen verder'

Alle vier de partners hebben voor hen belangrijke punten ingebracht in het coalitieakkoord, meldden ze vrijdagochtend. Ook LPL, PvdA en GroenLinks kunnen er punten van zichzelf in herkennen, zei Hendriks, want bij het opstellen zijn naast het oude coalitieakkoord tussen LPL, VVD en CDA ook het oppositieakkoord van D66, PvdA, GroenLinks en CU-SGP uit 2018 én de resultaten uit de mislukte onderhandelingen tussen LPL, D66, PvdA en GroenLinks meegenomen. Het coalitieakkoord moet dan ook het begin vormen van een herstel van de relaties in de gemeenteraad. "Je zou er de woorden 'Samen doen en samen verder'  boven kunnen zetten", stelde VVD-raadslid Martine Breedveld voor.

Joosten en Binnendijk terug

In het nieuwe college komen de op 18 november afgetreden wethouders Willem Joosten en Daan Binnendijk terug. Joosten weer voor de VVD, Binnendijk voor CDA en ChristenUnie-SGP. De derde wethouder is van D66 huize. Wie dat wordt, maakt de D66-fractie maandag 23 december bekend.

Joosten houdt onder meer Verkeer, Ruimtelijke ontwikkeling, Wonen en Sport in zijn portefeuille maar heeft Duurzaamheid moeten afstaan aan D66. De D66 wethouder wordt ook verantwoordelijk voor onder meer Onderwijs, Regionale samenwerking, Communicatie en Wijk- en buurtgericht werken. Binnendijk blijft wethouder van Financiën en krijgt er als nieuwe onderwerpen onder meer Jeugdzorg en Gezondheidszorg bij.

Uit de krant