De Oude Spoorbaan (rechtsbovenaan, lichtgroen gemarkeerd) wordt onderdeel van de Leidse Ring Noord.
De Oude Spoorbaan (rechtsbovenaan, lichtgroen gemarkeerd) wordt onderdeel van de Leidse Ring Noord. Foto: PR

Oude Spoorbaan met 70 km/uur toch mogelijk

Politiek

Nadat begin 2018 bleek dat de inrichtingsplannen voor de Leidse Ring Noord ter hoogte van de Leiderdorpse wijk Leyhof in de prullenbak konden vanwege een fout in de gebruikte verkeerscijfers, zijn maar liefst tien alternatieven onderzocht. Daaruit kwam een duidelijke favoriet naar voren, vertelde Bart Gerrits, omgevingsmanager Leidse Ring Noord, maandag tijdens een informatieavond in het Leiderdorpse gemeentehuis. Deze houdt in dat de Oude Spoorbaan, die verbreed wordt naar tweemaal twee rijstroken, blijft liggen op maaiveldhoogte en een maximum snelheid van 70 kilometer per uur krijgt.

Opvallend is dat daarbij afgestapt wordt van de 80 kilometer per uur, die in oude, in 2016 vastgestelde plannen nog een onaantastbaar uitgangspunt was. Doel van de Leidse Ring Noord is het verkeer te verleiden om de kernen van Leiderdorp en Leiden heen te rijden in plaats van er dwars doorheen. En bij een lagere maximum snelheid op het 1200 meter lange traject tussen brug over de Dwarswatering en de rotonde met de N446 zou dat niet lukken, was in 2016 de redenering.

Maar nieuw onderzoek heeft de ideeën daarover veranderd. "We zijn tot het verrassende inzicht gekomen dat de Leidse Ring Noord met 70 kilometer per uur op de Oude Spoorbaan nog steeds voldoet aan de voorwaarden", aldus Gerrits.

Omwonenden van de Oude Spoorbaan verzetten zich drie jaar geleden met hand en tand maar tevergeefs tegen het plan om de maximum snelheid op te trekken van de huidige 50 kilometer per uur naar 80 kilometer per uur. Want de hogere snelheid betekent niet alleen meer vervuiling maar ook de noodzaak voor flinke geluidsschermen die het zicht op de Boterhuispolder wegnemen. Wat hen betreft is het probleem met de optie voor 70 kilometer per uur zeker niet opgelost, zo hebben vier bewoners laten weten. De geluidsschermen blijven nodig en worden in verband met de verwachte toename van de verkeersintensiteit zelfs nog wat hoger. Tussen de Dwarswatering en de Koeienrotonde – ter hoogte van de Schildwacht - worden ze 1,25 meter in plaats van 1 meter, tussen de Koeienrotonde en de rotonde met de N446 wordt de hoogte 2 meter in plaats van 1,5 meter. Wat betekent dat een flink stuk van het uitzicht op de polder verdwijnt.

De omwonenden zouden het liefst zien dat de Oude Spoorbaan met de verbreding meteen een stukje verdiept wordt aangelegd. Maar, zo liet Gerrits maandag zien, dat zou minimaal 11,6 miljoen euro duurder zijn dan het maaiveld-alternatief.

De Leiderdorpse gemeenteraad buigt zich na de zomer over de tien verschillende alternatieven voor de inrichting van de Oude Spoorbaan. Die omvatten een ligging op maaiveld, op gedeelten verdiept en helemaal verdiept, waarbij steeds zowel de 80 km/uur als de 70 km/uur optie is meegenomen.

         

Uit de krant