Vanaf de Zijldijk is met spoed een extra fietsopgang naar de Oude Spoorbaan en de Zijlbrug aangelegd.
Vanaf de Zijldijk is met spoed een extra fietsopgang naar de Oude Spoorbaan en de Zijlbrug aangelegd. Foto: Johan Kranenburg

'Alles uit de kast gehaald voor veiligheid fietsers'

Politiek

Een extra fietsopgang vanaf de Zijldijk naar de Zijlbrug, voorrang voor fietsers die de bypass vanaf de Oude Spoorbaan naar de Rietschans willen oversteken, en meer groen licht voor fietsers bij de kruising Engelendaal-Rietschans-Meerburglaan. Leiderdorp heeft al een heel pakket maatregelen genomen om het fietsverkeer dat vanuit Leiderdorp via de Zijlbrug richting Leiden gaat te stroomlijnen en de verkeersveiligheid te vergroten.

Door: Corrie van der Laan

De Leiderdorpse gemeenteraad is bezorgd over de situatie die is ontstaan nu het fietspad aan de noordkant van de Zijlbrug, die de Leidse Willem de Zwijgerlaan verbindt met de Oude Spoorbaan in Leiderdorp, is weggehaald. Dat gebeurde in augustus, als onderdeel van de opknapbeurt van de brug door de provincie. Toen de scholen weer begonnen bleek het effect pas: het werd razend druk op het overblijvende fietspad aan de andere kant van de weg. Met name 's ochtends, als hordes scholieren vanuit Leiderdorp via de Willem de Zwijgerlaan naar hun scholen fietsen, ontstaan chaotische situaties. Dat geldt vooral voor het eerste kruispunt op de Willem de Zwijgerlaan bij de Sumatralaan.

Maar ook in Leiderdorp waren de gevolgen meteen duidelijk merkbaar. Bij de oversteek van de Engelendaal ter hoogte van de Meerburg-laan en de Rietschans ontstonden lange wachtrijen voor fietsers.

Voor de fractie van GroenLinks was dat reden om het Leiderdorpse college te vragen wat er wordt gedaan om de verkeersveiligheid te vergroten. Tijdens de raadsvergadering van maandag 17 september diende GroenLinks-raadslid Jeannette Hofman bovendien een motie in. Daarin vroeg ze B en W op korte termijn, zonder lange onderzoeken vooraf, maatregelen te treffen om de veiligheid voor fietsers op en rond de Zijlbrug te verbeteren.

Verkeerswethouder Willem Joosten gaf aan dat in Leiderdorp al "alles uit de kast is gehaald wat we op korte termijn kunnen realiseren". Hij zei er ook alle vertrouwen in te hebben dat zijn Leidse college, GroenLinks-wethouder Martine Leewis, eveneens doet wat mogelijk is.

Voor Hofman was dat geruststellend genoeg om de motie weer in te trekken.

Leidse Ring Noord

Dat het noordelijke fietspad zou verdwijnen, is overigens al in 2016 besloten. Het is onderdeel van de de aanpassingen aan de Willem de Zwijgerlaan en de Oude Spoorbaan wanneer deze wegen deel gaan uitmaken van de Leidse Ring Noord. Op de plek van het fietspad komt dan een geluidswering ten behoeve van de wijk Driegatenbrug, die pal aan de Oude Spoorbaan ligt. Het fietspad aan de zuidkant krijgt dan een tunnel onder de Engelendaal door.

Joosten: "Het sneue aan dit verhaal is dat het einddoel altijd is geweest om één veilige fietsroute van Kaag en Braassem via Leiderdorp naar Leiden te maken. Alleen zitten we nu langer in een tussensituatie omdat de provincie het opknappen van de Zijlburg naar voren heeft gehaald."

Die tussensituatie gaat nog zeker twee jaar duren. Het werk aan de Leidse Ring Noord ter hoogte van Leiderdorp start volgens planning in de tweede helft van 2020.

              

Uit de krant