Afbeelding
Foto:

Politie waarschuwt voor oplichting door ‘pakjesbezorgers’

Politie

De politie Leiden-Noord heeft de afgelopen tijd meerdere aangiftes gehad van oplichting door ‘pakjesbezorgers’. Zij ontfutselen op slinkse wijze de pinpas en bijbehorende pincode aan hun, als regel oudere, slachtoffers waarna de rekening geplunderd wordt. 

De daders lijken hun slachtoffers gericht uit te zoeken en doen het nodige voorwerk. Zo kennen ze de naam van hun slachtoffers. 

Ze gaan als volgt te werk: het slachtoffer wordt gebeld op zijn huistelefoon met de mededeling dat vergeefs geprobeerd is een pakket bij hem af te leveren. De ‘bezorger’ biedt aan om diezelfde dag nogmaals langs te komen, maar dat kost wel 1,50 euro. Op de afgesproken tijd komt iemand die eruit ziet als een postbezorger langs, met een daadwerkelijk pakketje. Meestal zit daar een brief, een reep chocolade of een (waardeloze) cadeaubon in. De ‘bezorger’ scant het pakket en vraagt het slachtoffer om een pinpas om die ook te scannen. Daarna wordt het slachtoffer gevraagd zijn pincode in te tikken. Na deze procedure wordt de pinpas teruggegeven. Achteraf blijkt dit een nep-pas, maar wel van de goede bank en dus met dezelfde kleur als de echte pas. Daardoor heeft het slachtoffer de switch niet meteen door.

Ook in Leiderdorp gebeurt dit, vertelt Jacco Bontes, wijkagent in het Zijlkwartier. Afgelopen maandag kreeg de politie Leiden Noord nog twee meldingen uit Leiderdorp, waarbij in één geval 500 euro is gepind.

Bontes benadrukt dat postbezorgers nooit bellen als ze hun klanten niet thuis treffen. Dus wie zo’n telefoontje krijgt, moet meteen de politie inlichten. Dat kan via 0900 8844. 

Nog een goede tip: houd altijd uw pinpas zelf vast, geef uw pinpas nooit uit handen. 

Uit de krant