Een deel van de Acacialaan, Ter hoogte van kruising met de Plantage, iets boven de abri bij de bushalte, komt een middeneiland en een centrale oversteekplek.
Een deel van de Acacialaan, Ter hoogte van kruising met de Plantage, iets boven de abri bij de bushalte, komt een middeneiland en een centrale oversteekplek. Foto: WH

Bewoners Acacialaan voelen zich niet gehoord

Politiek

Bewoners van de Acacialaan in Leiderdorp zijn zwaar teleurgesteld in de gemeente. Zij hadden gehoopt dat ze tijdens de drie informatieavonden die de gemeente in het afgelopen half jaar organiseerde daadwerkelijk mee konden praten over de plannen voor de herinrichting van hun straat. Maar, zo mailt bewoonster Diana Groenendijk“er is niet naar ons geluisterd”. Ook stelt ze dat reactie van de gemeente op hun inbreng door de bewoners “als betuttelend is ervaren”.

Tekst: Corrie van der Laan

De gemeente heeft de Acacialaan in het najaar van 2020 aangewezen als ‘wijkweg’, waar niet meer dan 30 kilometer per uur gereden mag worden. Maar het uiterlijk van de weg nodigt nu nog uit om harder te rijden. Een nieuwe vormgeving moet dat veranderen. De rijbanen worden smaller en de fietsstroken breder. Halverwege de straat, ter hoogte van de bushalte bij de Plantage, komt een middeneiland en een centrale oversteekplek. De zebra bij de Persant Snoepweg verdwijnt. Alle kruisingen worden een beetje verhoogd. De ventweg wordt éénrichtingsverkeer en toegankelijk vanaf de rotonde bij de Hoogmadeseweg.

Bij een aantal bewoners is het nieuwe inrichtingsplan niet in goede aarde gevallen. In een lange brief aan de gemeenteraad zet Groenendijk, ook namens medebewoners, de pijnpunten een rijtje. De grootste is het voornemen voor de verhoogde kruisingen  Er rijdt veel zwaar verkeer door de straat en bewoners zijn bang dat de drempels zullen leiden tot extra trillingen en scheuren in de huizen. Zet flitspalen neer of plantenbakken zoals op de Hoogmadeseweg om het verkeer af te remmen, is hun suggestie. 

Het éénrichtingsverkeer op de ventweg is ook in het verkeerde keelgat geschoten. Dat geeft kans op extra sluipverkeer en bovendien moeten bewoners die richting de Hoogmadeseweg willen nu een eind omrijden, zijn de klachten.
Verder zijn er zorgen over parkeerplaatsen die worden geschrapt en over mogelijkheden om veilig over te steken voor de leerlingen van de twee basisscholen in de buurt.

De bewoners balen er bovendien van dat veel van de oude bomen langs de weg gekapt worden. Volgens de briefschrijfster zijn er “tal van opties om bomen te sparen”.

Wat Groenendijk en haar medestanders betreft is het hele herinrichtingsplan “onnodig en veel te duur”. “Wij zouden graag zien dat er nader onderzoek wordt gedaan naar andere mogelijkheden dan die ons nu zijn voorgeschoteld”, schrijft ze.

Maar dat station lijkt inmiddels gepasseerd te zijn. De planning is dat in het laatste kwartaal van dit jaar de schop de grond in gaat om het herinrichtingsplan uit te voeren.

Uit de krant