Volgens het schetsplan komt halverwege de Acacialaan een veilige centrale oversteekplaats.
Volgens het schetsplan komt halverwege de Acacialaan een veilige centrale oversteekplaats. Foto: Nelleke Thissen

Bewoners: Zebrapad Acacialaan bij kruispunt met Persant Snoepweg moet blijven

Algemeen Projecten

 De Acacialaan wordt aangepakt. De straat moet veiliger worden, groen blijven en voldoende parkeerplekken behouden. Daarover zijn gemeente en bewoners het eens. Wel baart het herinrichtingsplan veel bewoners nog een aantal zorgen. Dat bleek tijdens de op 15 februari gehouden online bijeenkomst waar de gemeente het schetsontwerp presenteerde. Er kwam onder meer kritiek op het verdwijnen van de zebra bij het kruispunt met de Persant Snoepweg.

Tekst en foto: Nelleke Thissen

Plannen om de Acacialaan aan te pakken bestaan al heel lang. Maar nu gaat daadwerkelijk de schop de grond in. Zoals opgenomen in het gemeentelijk mobiliteitsbeleid wordt de laan een ‘wijkweg’ (30 km). De gemeenteraad heeft de Acacialaan in oktober 2020 als zodanig aangewezen. Deze nieuwe soort weg is zowel een erftoegangs- als gebiedsontsluitingsweg en moet de veiligheid en leefbaarheid bevorderen alsmede sluipverkeer ontmoedigen. De transformatie tot wijkweg betekent onder meer versmalling van de rijbanen, bredere fietsstroken en samenvoeging van kruisingen die als ‘plateau’ worden gemarkeerd. Dit bleek uit het vorige week gepresenteerde schetsontwerp. Zo worden de twee T-kruisingen met de Burg. Brugstraat en Kom van Aaiweg samengevoegd één kruising. De situatie moet daardoor overzichtelijker worden. 

De ventweg blijft, maar wordt voor auto’s éénrichtingverkeer. Welke richting is nog punt van discussie. Fietsers kunnen wel in twee richtingen blijven rijden.


Centrale oversteekplaats

Halverwege de straat komt een centrale oversteekplaats met middengeleider en bushalte. De opstelstrook voor de stoplichten met de Persant Snoepweg wordt langer en vergroot van twee naar drie vakken. De huidige zebra hier gaat verdwijnen. Voetgangers moeten de Acacialaan oversteken via de beoogde centrale oversteekplaats.

Veel bewoners hebben bezwaren tegen het schrappen van de huidige zebra, zo bleek vorige week tijdens de digitale plannenpresentatie. “Het gaspedaal wordt na het kruispunt vaak stevig ingedrukt. Ik zie hier de nodige bijna ongelukken gebeuren”, aldus een ongeruste bewoonster. Ze vindt dat de zebra bij het kruispunt moet blijven. Met twee basisscholen in de nabijheid maken veel kinderen gebruik van de Acacialaan.

Bewoners vroegen zich ook af of er parkeerplekken verdwijnen. Maar de projectmensen van de gemeente stelden hen gerust. Per saldo komt er één plek meer. De parkeerplaatsen worden geïntegreerd in de stoep die als er geen auto staat dus breder wordt.


Graag weer asfalt

Of de Acacialaan straks weer een asfaltlaag krijgt staat nog niet vast. Eén van de bewoners vroeg nadrukkelijk dat wel te doen. “Ik heb nog meegemaakt dat hier klinkers lagen. Die leverden verkeerstrillingen op met als gevolg scheuren in onze woningen. Die zijn zoals de meeste huizen in het oude dorp niet op palen gefundeerd”.

De geplande vervanging van de bomen riep ook vragen op. Van de huidige exemplaren kunnen er slechts zeven blijven. Sommige bewoners vrezen dat het groene karakter van hun laan daardoor wordt aangetast omdat de nieuw te planten bomen veel kleiner zijn. Maar volgens de projectmedewerkers is vervanging nodig. De huidige boomwortels tasten het riool aan en drukken de stoeptegels omhoog. Verplaatsing is niet haalbaar. Wel hebben de omwonenden inspraak in de keuze van de nieuwe bomen.


Aanpassing

De vele vragen en opmerkingen van de bewoners worden meegenomen bij de aanpassing van het schetsontwerp. Dit geldt ook voor de reacties die per email zijn en nog kunnen worden gegeven. “We gaan de plannen waar mogelijk aanpassen aan zoveel mogelijk wensen”, aldus wethouder Willem Joosten. Hij hoopt dat iedereen zich kan vinden in het uiteindelijk ontwerp. Dit zal altijd beter zijn dan de huidige situatie, zo betoogde een bewoner. “De Acacialaan is nu een racebaan”.

Info en schetsontwerp staan op de website van de gemeente Leiderdorp www.leiderdorp.nl. Het aangepaste ontwerp verschijnt in kwartaal twee. Eind dit jaar gaat de schop de grond in. De werkzaamheden alsmede vervanging van riool en leidingen duren ongeveer een jaar.

Uit de krant