Met de campagne wordt benadruk hoe belangrijk goede fietsverlichting is.
Met de campagne wordt benadruk hoe belangrijk goede fietsverlichting is. Foto: PR

Campagne Fietsverlichting AAN om zichtbaarheid fietsers te verbeteren

Algemeen

Vandaag, maandag 1 november, is in heel Nederland de campagne Fietsverlichting AAN gestart. Belangrijk, want met goede verlichting neemt het risico dat je als fietser wordt aangereden in het donker met maar liefst 20 procent af. 

Fietsers zijn kwetsbaar in het verkeer. Daarom is het belangrijk dat ze goed zichtbaar zijn. Dit is niet alleen voor de fietsers zelf belangrijk, maar meer nog voor automobilisten die een fietser onbedoeld over het hoofd kunnen zien. Uit een peiling onder ruim 17.000 fietsers van december 2020/januari 2021 bleek dat bijna driekwart van de fietsers voor- en achterlicht voerde. Dat waren er meer dan twee jaar tevoren. Maar nog steeds een kwart van de fietsers bij de peiling reed op een niet of onvoldoende verlichte fiets. In de grote steden ligt dit percentage nog hoger.

De campagne Fietsverlichting AAN maakt onderdeel uit van de aanpak ‘Maak een punt van nul’.  Met deze aanpak doen de partners een appel op alle weggebruikers, organisaties, scholen, instellingen en bedrijven, om zo verkeersveilig gedrag tot norm te maken in Zuid-Holland.


Regels

Als fietser moet je in het donker en overdag bij slecht zicht een wit voorlicht en rood achterlicht aan hebben. Ook losse lampjes, vastgemaakt aan je fiets of je kleding, zijn hiervoor toegestaan. Daarnaast moet de fiets reflectoren hebben op de achterkant, trappers en wielen (velgen) of banden.

Uit de krant