De raadsleden bij een zebra in de Voorhoflaan die, zo krijgen ze te horen, te dicht bij een bocht ligt.
De raadsleden bij een zebra in de Voorhoflaan die, zo krijgen ze te horen, te dicht bij een bocht ligt. Foto: Nelleke Thissen

Raadsleden op zebrasafari

Politiek

Op nogal wat voetgangersoversteekplaatsen in Leiderdorp valt wat aan te merken. Dat bleek afgelopen maandagavond tijdens een fietsrondje dat gemeenteraadsleden maakten langs zebra’s op verschillende doorstroomwegen in Leiderdorp. Doel was meer inzicht te krijgen in richtlijnen voor en beleid achter de aanleg van een voetgangersoversteekplaats. De raadsleden kregen informatie van politie, wethouder Willem Joosten en verkeersbeleidsmedewerkers van de gemeente.

Tekst en foto: Nelleke Thissen

Het is een terugkerend gespreksonderwerp in de Leiderdorpse gemeenteraad. Raadsleden en burgers opperen geregeld een verzoek voor aanleg van een voetgangersoversteekplaats (VOP) ergens in Leiderdorp. Maar dat kan niet zomaar overal gerealiseerd worden. Plaatsing van een VOP moet verkeerstechnisch kunnen en zo veel mogelijk aan richtlijnen voldoen. Om raadsleden daarin meer inzicht te verschaffen initieerde wethouder Joosten de zebrasafari. Samen met zijn medewerkers en Henk Fidder, verkeersadviseur bij de politie Leiden-Bollenstreek, werd maandag een rondje gefietst langs een aantal zebra’s op belangrijke doorstroomwegen in Leiderdorp. Fidder had de nodige opmerkingen over de bezochte zebra’s.


Te dicht bij bocht

Bij de Simon Smitweg. achteruitgang van het Alrijne Ziekenhuis, wees hij erop dat de zebra te dicht bij de bocht ligt. Hieruit optrekkende auto’s zijn al snel bij de oversteekplaats. Ook de middenberm is te smal voor bijvoorbeeld een ouder die met een aantal kinderen moet wachten om de volgende rijbaan over te steken. De oversteekplaats aan de Voorhoflaan bij het seniorencomplex Huis ter Does ligt eveneens te dicht bij een bocht. Dit kan vooral een probleem vormen voor de vele ouderen die hier wonen. Zij zijn vaak niet snel ter been.

De Vossiuslaan is enige tijd geleden ingericht als 30 km gebied. De zebra net na de kruising met de Heinsiuslaan is verdwenen. Maar volgens de politieverkeersdeskundige had daarbij als markering het trottoir moeten doorlopen zodat de automobilist ziet dat hij een 30 km zone inrijdt. 

En de oversteekplaatsen op de Engelendaal zijn vanwege de dubbele rijbanen niet echt veilig als de verkeerslichten niet werken. Een overstekende voetganger is nauwelijks zichtbaar voor de op de linker baan rijdende bestuurder.

De op- en aanmerkingen over de zebra’s worden meegenomen als input voor gemeentelijke verkeersprojecten, zo liet Joosten weten. Hij wees erop dat nogal wat oversteekplaatsen in het verleden zijn aangelegd en daarom niet meer voldoen aan de inmiddels veranderde richtlijnen en toegenomen verkeersintensiteit. Ook is soms ergens een zebra gekomen op verzoek van een raadslid of burger en niet overeenkomstig een verkeersplan. 

Joosten hoopt dat de raadsleden dankzij de zebrasafari meer inzien dat niet elk verzoek kan worden ingewilligd. “Een eventuele aanleg moet passen in een breder verkeersplaatje. Dat besef moet de discussie in de gemeenteraad ten goede komen. En ik denk gezien de reacties vanavond dat dit gaat lukken”.

Uit de krant