De chauffeurs moeten onder meer letten op hoogtebeperkingen die een obstakel kunnen zijn voor uit de kluiten gewassen dierenambulance. | Foto: PR
De chauffeurs moeten onder meer letten op hoogtebeperkingen die een obstakel kunnen zijn voor uit de kluiten gewassen dierenambulance. | Foto: PR Foto: PR

41 chauffeurs Dierenambulance krijgen rijvaardigheidstraining op parkeerterrein Weteringpark

Algemeen vrijwilligers

Scherpe bochten maken, door nauwe straatjes rijden, op lastige plekken parkeren. Het is best lastig met de uit de kluiten gewassen dierenambulance. De chauffeurs van de Dierenambulance Leiden en regio kregen afgelopen donderdag en vrijdag een rijvaardigheidstraining op het parkeerterrein bij de Leiderdorpse ijsbaan in het Weteringpark, waar een circuit vol hindernissen was uitgezet.

“Nieuwe vrijwilligers die zich aanmelden als chauffeur bij onze dierenambulance realiseren zich vaak onvoldoende dat het rijden op een grote ambulance, zonder achteruitkijkspiegel en met de nodige sensoren, wel wat anders is dan rijden in je privéauto”, vertelt coördinator Yvonne Hijman van de Leidse Dierenambulance. “Zeker als er sprake is van een spoedopdracht en je daarvoor door een nauwe straat of steeg moet manoeuvreren, is het goed beheersen van de ambulance een vereiste. Daarbij moet je dan goed gebruik maken van je bijrijder. Maar ook voor de chauffeurs, die al langer meedraaien, is het zinvol dat ze hier nog weer eens mee geconfronteerd worden. Te snel slijten gewoonten in. Daarvoor hebben wij deze rijvaardigheidstraining opgezet. Al onze 41 chauffeurs doen er aan mee. Voor iedere training is een halfuur uitgetrokken, dus we zijn er twee volle dagen mee bezig.”


Circuit  

Dankzij de medewerking van de gemeente Leiderdorp en het belangeloos beschikbaar stellen van pylonen en verkeersborden door de Vermeulen Groep, kon op 1 en 2 juli een circuit worden uitgezet op het parkeerterrein nabij de Doeshaven. Het door de vrijwilligers Erwin Haveman en Henri Vorst ontwikkelde en uitgezette circuit bevatte een nabootsing van nauwe straatjes, korte en scherpe bochten, moeilijke inparkeersituaties en een hoogtebeperking waarmee, als daar niet op zou letten, de lichtbalk van de ambulance af gereden zou worden. Allemaal punten waar de chauffeurs zich terdege bewust van moeten zijn.

“Het past in onze ontwikkeling naar verdere professionalisering”, laat een tevreden Yvonne Hijman weten. “De reacties van de chauffeurs zijn tot nu toe allemaal heel positief”.

Uit de krant