Het team van OBS De Hobbit is druk bezig met het samenstellen van een digitaal lesprogramma.
Het team van OBS De Hobbit is druk bezig met het samenstellen van een digitaal lesprogramma. Foto: J.P. Kranenburg

School dicht maar leerkrachten hard aan het werk

Algemeen

Alles is anders in deze tijden van corona. Het sociale leven in Nederland stond sinds donderdag 12 maart al op een laag pitje en is afgelopen zondagavond helemaal tot stilstand gekomen.

Sportclubs en eet- en drinkgelegenheden zijn dicht, evenals zwembaden, bibliotheken, musea, bioscopen en theaters. Het regent afgelastingen van evenementen, activiteiten en bijeenkomsten. Ook de werkweek ziet er voor de meeste mensen heel anders uit. Wie thuis kan werken, doet dat. Wel zo handig omdat de kinderen ook thuis zijn; alle scholen en de kinderopvang zijn met ingang van maandag 16 maart gesloten. Alleen voor kinderen waarvan de ouders werken in cruciale beroepen – onder meer zorg, openbaar vervoer en hulpdiensten – is kinderopvang beschikbaar.

Bij de Leiderdorpse OBS De Hobbit is nog geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot kinderopvang. Maandagochtend werd welgeteld één leerling naar de basisschool aan de Klerkenhof gebracht. “Ouder en kind stonden heel verbaasd aan de deur”, vertelt schoolleider Esther Veldt. “Ze hadden op de een of andere manier het nieuws gemist en zijn maar weer naar huis gegaan.”

Van de 220 Hobbit-leerlingen zijn er zes met twee ouders in cruciale beroepen. “Maar die hebben allemaal wat weten te regelen.” De scholen blijven drie weken dicht en het is niet gezegd dat de ouders al die tijd zelf oplossingen kunnen vinden. Veldt is bezig om samenwerking te zoeken met de lokaal actieve kinderopvangorganisaties en andere basisscholen om zo nodig opvang te kunnen bieden. Natuurlijk zijn de kinderen welkom op de Hobbit, zegt ze, “maar je wilt niet in de situatie komen dat er maar één kind in het hele gebouw is, dat is niet leuk voor dat kind. Je kan dat beter met elkaar regelen.”

Al zijn er maandag geen kinderen, het team is wèl aanwezig. De juffen en meesters zijn hard aan het werk om digitale lesprogramma’s te maken waarmee de kinderen thuis onder leiding van hun ouders aan de slag kunnen. “We maken voor iedere groep weekprogramma’s die we weer opdelen in porties van een dag.” Een nieuwe en best lastige klus. “Volgende week hebben we hier meer ervaring mee, dan gaat het een stuk makkelijker”, zegt Veldt optimistisch.

Uit de krant