Zo moet de getransformeerde Statenhof eruit gaan zien.
Zo moet de getransformeerde Statenhof eruit gaan zien. Foto: J.P.Kranenburg

'Statenhof ideaal voor seniorenwoningen'

Algemeen

Een gemiste kans. Zo noemt oud-VVD wethouder en -statenlid Cock Huigen het plan om De Statenhof in Leiderdorp om te bouwen om ruim tweehonderd studenten te huisvesten.Het leegstaande kantoorpand naast winkelcentrum Winkelhof is juist een ideale plek om seniorenappartementen te realiseren, stelt ze. "Het gebouw ligt dicht bij allerlei voorzieningen: winkels, de gezondheidscentra aan de Florijn en De Ommedijk en bovendien park De Houtkamp."

Door: Corrie van der Laan

Huigen, die op een steenworp afstand van de Statenhof woont, vertelt dat ze al eerder via het seniorenoverleg van de VVD-Leiderdorp bij het gemeentebestuur heeft gelobbyd voor de optie van seniorenwoningen maar daar verder niets over had gehoord. "We voelden ons echt overvallen door het plan om hier zoveel studentenwoningen te maken."

Volgens het Leiderdorpse college van B en W is studentenhuisvesting de enige mogelijkheid is om problemen met de parkeernorm te voorkomen. Er is geen ruimte om extra parkeerplekken te creëren bij de Statenhof wat betekent dat de nieuwe bewoners een plekje moeten vinden in de parkeergarage van Winkelhof. En die wil Winkelhof eigenaar Wereldhave beschikbaar houden voor klanten.

Onderzoeksbureau Ecorys heeft berekend dat studenten gemiddeld 0,07 auto per persoon hebben waar nog 0,09 moet worden bijgeteld voor de auto's van bezoekers. Bij elkaar kom je dan uit op 33 auto's voor de 206 studio's die ontwikkelaar CityStone Group B.V. voor ogen heeft. Dat gaat nog wel lukken in de parkeergarage. Maar voor seniorenwoningen wordt gerekend met 1,4 auto per woning, wat voor 103 appartementen 145 parkeerplaatsen en dus een parkeerprobleem zou betekenen

Huigen brengt daartegen in dat het autobezit onder de groep ouderen die zij voor ogen heeft veel en veel lager is. "Ik denk aan senioren die niet meer zo mobiel zijn, maar met wat extra hulp nog wel zelfstandig kunnen wonen. Er is een duidelijke behoefte aan woningen voor deze groep in Leiderdorp."

Vrees voor parkeeroverlast

Ook andere omwonenden zijn niet gelukkig met het plan van ontwikkelaar CityStone Group, zo bleek vorige week donderdag tijdens een informatieavond. Bewoners van de Laan van Berendrecht hebben twijfels bij de parkeerberekeningen. Zij zijn ervan overtuigd het autobezit onder studenten veel hoger ligt dan 0,3 per persoon. Ook vinden ze dat te simpel wordt gesteld dat studenten alleen 's avonds thuis zijn en parkeerplekken in beslag nemen. "Zo werkt het niet", stellen ze. "En als de parkeergarage vol is, parkeren de bezoekers van Winkelhof bij ons op de parkeerplaats."

Geen feestvierders

De buren van de Soeverein zijn bovendien bang voor geluidsoverlast. Volgens Hans Pluis van de CityStone Group is die angst niet nodig. Hij gaat ervan uit dat 70 tot 80 procent van de appartementen aan internationale studenten wordt verhuurd. "Dat zijn niet de feestvierders, het zijn nette studenten die komen hier om hard te studeren." Er zullen ook duidelijke huisregels gaan gelden, er wordt een huismeester aangesteld en op elke verdieping komt een 'huisoudste' die eerste aanspreekpunt is.

Snel starten met verbouw

De studio's in de Statenhof krijgen een vloeroppervlakte van tussen de 21 en 40 vierkante meter, met een gemiddelde van 27 vierkante meter. Er is gerekend met een huurprijs van ca. 525 euro per maand.

Als de omgevingsvergunning is verleend, wordt meteen gestart met de verbouwing en uitbreiding, vertelde Pluis vorige week donderdag. Op zijn vroegst, wanneer er geen vertraging optreedt door bezwarenprocedures, is dat al in oktober dit jaar.

Het intern verbouwen van het pand, waarbij metalstud wanden worden gebruikt, duurt maar een maand of zes. De eerste 168 studio's zou dan al tegen de zomer van 2020 in de verhuur kunnen. De opbouwen op het hoofdgebouw en een lager deel, waarin nog eens 38 studio's komen, hebben een bouwtijd van ongeveer een jaar.

Uit de krant