D66 fractievoorzitter Jeroen Hendriks (r.) overhandigt het zwartboek aan verkeerswethouder Willem Joosten.
D66 fractievoorzitter Jeroen Hendriks (r.) overhandigt het zwartboek aan verkeerswethouder Willem Joosten. Foto: J.P. Kranenburg

Peiling en zwartboek leveren volop input voor mobiliteitsplan

Algemeen

Verkeerswethouder Willem Joosten (VVD) heeft bepaald geen gebrek aan input voor het opstellen van het nieuwe mobiliteitsplan voor Leiderdorp. Deze week werden de resultaten bekend van een peiling over mobiliteit in de gemeente die door 510 Leiderdorpers is ingevuld. Bovendien kreeg Joosten dinsdagavond 18 juni het 'Zwartboek Mobiliteit' waarin D66 Leiderdorp 26 verkeersknelpunten op een rijtje zet.

Door: Corrie van der Laan

De peiling was uitgezet onder het Leiderdorppanel, een digitaal panel waarvan alle Leiderdorpers van 18 jaar en ouder lid kunnen worden. Waar beslist iets aan moet gebeuren, zo blijkt uit de resultaten, is de kwaliteit van de fietspaden. 54 procent van mensen die de vragenlijst invulden gaf dat aan als belangrijkste maatregel op verkeersgebied. Ook hoog scoorden de doorstroming van het autoverkeer (47 procent) en het veiliger maken van kruispunten (36 procent).

Knelpunten én oplossingen

Voor het samenstellen van het Zwartboek Mobiliteit heeft D66 het anders aangepakt. Geen vragenlijst, maar één-op-één gesprekken met Leiderdorpers. Partijleden hebben daarvoor vanaf begin dit jaar een aantal zaterdagen het dorp doorkruist, vertelde fractievoorzitter Jeroen Hendriks dinsdag. Ondanks de wat sombere naam is het zwartboek veel meer dan een opsomming van klachten, benadrukte hij. "Er staan niet alleen problemen in maar ook door bewoners zelf aangedragen oplossingen."

Auto's die te hard rijden wordt vaak genoemd als probleem. Dat gebeurt onder meer op de Van der Valk Boumanweg ter hoogte van de Tollenaersingel, op de Vronkenlaan, de Mauritssingel, de Hoogmadeseweg, de Van der Havelaan, de Meerburglaan en de Cor Gordijnsingel. De voorgestelde oplossing is een betere handhaving en een betere inrichting van de straten met snelheidsbeperkende maatregelen. In geval van de Cor Gordijnsingel gaat dat het verst. Hier zou moet een knip in de straat moeten komen, bijvoorbeeld door middel van een beweegbare paal, waarmee meteen het vele sluipverkeer een halt wordt toegeroepen.

Een veelgebruikte sluiproute is ook die vanaf de Zijlbrug en Baanderij via het Zijlkwarteier en de Vogelwijk naar de Leiderdorpsebrug. Volgens de bewoners kan het helpen als routeplanners geen sluiproutes meer aangeven. En de Van der Marckstraat zou in ieder geval op drukke tijden afgesloten moeten worden richting de Vronkenlaan.

De veiligheid bij scholen wordt ook een aantal keer genoemd in het zwartboek, evenals onoverzichtelijke kruispunten. Op de kruising van de Rietschans met de Touwbaan, waar links afslaan op beide wegen een uitdaging vormt, kan maar het beste een rotonde komen, is het voorstel van bewoners.

Op de Vronkenlaan en in het Hofje van Holland zijn maatregelen nodig om de parkeeroverlast door werknemers van de zorgboulevard te verminderen. Voorgesteld wordt het invoeren van een parkeerschijf of het reserveren van parkeervakken voor bewoners.

Het nieuwe mobiliteitsplan, dat de titel 'Bereikbaar en op weg' krijgt, moet eind dit jaar klaar zijn.Behalve uit de peiling en het zwartboek kan de gemeente ook nog inspiratie putten uit de uitkomsten van een 'Serious Game'-bijeenkomst afgelopen dinsdag, waarbij zo'n 25 Leiderdorpers in het gemeentehuis in spelvorm brainstormden over keuzes op verkeersgebied.


Uit de krant