De TU Delft Solar Boat 2018 tijdens de race in Monaco in juli 2018. Inzet: Casper van der Horst. | Foto's: PR
De TU Delft Solar Boat 2018 tijdens de race in Monaco in juli 2018. Inzet: Casper van der Horst. | Foto's: PR Foto: PR

Leiderdorper Casper van der Horst werkt aan zonneboot voor op open zee

Algemeen

Leiderdorper Casper van der Horst is in augustus 2018 begonnen bij het TU Delft Solar Boat Team. Het team zal dit jaar een grote stap maken door als eerste Nederlandse team een zonneboot te bouwen die lange afstanden op de open zee moet trotseren. Met deze boot zijn ze van plan komende zomer The Offshore Challenge in Monaco, het wereldkampioenschap voor zonneboten, te winnen én een wereldrecord te verbreken.

Casper is geboren en getogen in Leiderdorp. Na Montessori basisschool Elckerlyc en zijn middelbare schooltijd op het Visser 't Hooft Lyceum is hij Electrical Enineering gaan studeren in Delft. Dit jaar versterkt hij het nieuwe Solar Boat Team team als Electro Engineer.

Het TU Delft Solar Boat Team bestaat uit een groep van 26 studenten van tien verschillende faculteiten van de TU Delft. Casper heeft zijn studie een jaar lang stopgezet om fulltime een boot te ontwerpen en bouwen die volledig vaart op zonne-energie. De Leiderdorper houdt zich bezig met de MPPTs (Maximum Power Point Tracking) van de boot. Dankzij deze methode uit de elektrotechniek kan het maximale vermogen worden gewonnen uit de zonnepanelen.

De ruige zee trotseren

Voor het eerst in de geschiedenis van het TU Delft Solar Boat Team zal de zonneboot de open zee gaan bevaren. Het team neemt deel aan de grootste internationale competitie voor zonneboten: The Offshore Challenge in Monaco. Dit betekent dat ze dit jaar rekening moeten gaan houden met compleet nieuwe situaties, zoals grote golven, hevige windvlagen en langere afstanden ver van de kust. De wedstrijd bestaat uit verschillende onderdelen, variërend van etappes van 30 tot 93 kilometer en van Monaco naar zowel Cannes in Frankrijk als de oversteek naar Italië. Om de competitie te winnen zal de snelste tijd neergezet moeten worden bij beide races. Dit zal een flinke uitdaging worden aangezien ze gaan racen tegen bedrijven en particulieren. Het team zal de innovatieve technieken zo goed mogelijk inzetten en er alles aan doen om de competitie te winnen.

Wereldrecord

Naast het winnen van de wedstrijd, is het doel komend jaar om het wereldrecord te verbreken door als snelste zonneboot ooit het Engelse Kanaal over te steken. Eind juli zal het team dit beroemde stukje zee tussen Calais en Dover in een recordtijd proberen af te leggen. Door deel te nemen aan de race in Monaco en de wereldrecordpoging wil het team laten zien dat er al heel veel mogelijk is met duurzame technieken, zelfs op de open zee, en daarbij de maritieme sector inspireren.

TU Delft Solar Boat Team

Sinds de oprichting in 2006 probeert het TU Delft Solar Boat Team de maritieme sector te inspireren om deze te verduurzamen. Tot en met afgelopen jaar deed het team dit door deel te nemen aan zonneboot races op binnenwateren. Hiermee hebben ze laten zien wat een studententeam kan bereiken door het innovatieve gebruik van zonne-energie.

De nieuwste boten van het team kenmerken zich door het gebruik van draagvleugels. Deze draagvleugels tillen de gehele romp uit het water waardoor de waterweerstand verlaagd wordt. Hierdoor kunnen de boten een hoge snelheid behalen op zeer weinig energie, namelijk bij een gemiddelde snelheid van 35 kilometer per uur met het vermogen vergelijkbaar met dat van slechts een waterkoker.

Afbeelding

Uit de krant