V.l.n.r. Remco Filippo, Theo Botden, Paul Catsburg en John van der Hoeven van de Lions Club Leiderdorp met potjes Leiderdropjes. | Foto: J.P. Kranenburg
V.l.n.r. Remco Filippo, Theo Botden, Paul Catsburg en John van der Hoeven van de Lions Club Leiderdorp met potjes Leiderdropjes. | Foto: J.P. Kranenburg Foto: Johan Kranenburg

Leiderdropjes voor het goede doel

Algemeen

Vanaf nu zijn ze te koop: fraaie potjes gevuld met winegums en drop onder de naam 'Leiderdropjes'. Ze kosten 4,50 euro per stuk en zijn op de markt gezet door de Lions Club Leiderdorp, die met de lokale lekkernij een fiks geldbedrag voor het Leidse jongerenhospice Xenia wil genereren.

Door: Corrie van der Laan

Het idee voor de Leiderdropjes leefde al langer in de club, vertelt Lion Theo Botden, samen met John van der Hoeven de trekker van het project. "Een van onze leden merkte op hoe vaak er verschrijvingen voorkomen in het woord Leiderdorp. Op een of andere manier maken je vingers er bij het typen heel gemakkelijk Leiderdrop van. Hij vond dat we daar iets mee moesten. Vorig jaar hebben we dat serieus opgepakt, met 4.200 potjes Leiderdropjes als resultaat."

Om de winstmarge zo groot mogelijk te maken, hebben de Lions de productie zoveel mogelijk letterlijk in eigen hand gehouden. Het snoep heeft de club voordelig kunnen inslaan via de fabrikant van Autodrop. "Daar heb je je netwerk voor", licht John van der Hoeven toe. "We zijn gegaan voor 'Total Loss', de best verkochte Autodrop variant." Verder zijn enkele pallets met glazen potjes aangeschaft en typisch Leiderdorpse labels ontworpen. Vervolgens werden alle Lions met hun partners opgetrommeld om de potjes te vullen. Botden: "Daarvoor hadden we een productielijn opgezet in de garage van Van Haasteren op de Baanderij. Dat was een heel karwei want alles moest volgens strenge hygiënische normen. Iedereen droeg ook haarkapjes en handschoenen. Met een groep van dertig zijn we een hele avond bezig geweest."

De verkoop van de potjes gaat via verschillende kanalen. In de eerste plaats worden ze gesleten aan bedrijven, die ze weggeven als relatiegeschenk. "Zo hebben we er in anderhalve week al 2.000 weggezet", kan Van der Hoeven melden. Ook zijn ze te koop in verschillende Leiderdorpse winkels. Bij Sport2000 en Foto Filippo in winkelcentrum Winkelhof en Kookplanet bij winkelcentrum Santhorst staan al displays met Leiderdropjes op de toonbank en er zitten nog meer verkooppunten in de pen.

Bovendien krijgen ook Leiderdorpse verenigingen de gelegenheid de Leiderdropjes te verkopen. "De clubs krijgen dan zelf 1,50 euro voor elk verkocht potje; ze mogen best een graantje meepikken, zo ondersteunen wij meteen het Leiderdorpse verenigingsleven", zegt Van der Hoeven.

Als alle potjes verkocht zijn, moet dat – met aftrek van kosten – 12.000 euro voor het goede doel opleveren. Het overgrote deel daarvan gaat naar jongerenhospice Xenia. Daar is het geld hard nodig, weet Botden. "Xenia heeft een jaarlijks exploitatietekort van 170.000 euro. Dat komt doordat veel van de ongeneeslijk zieke jongeren en jongvolwassenen die daar een tijd verblijven, uiteindelijk toch thuis bij hun ouders of gezin sterven. En de regelgeving zit zo in elkaar dat het hospice dan voor hen geen geld krijgt. Het is elk jaar weer een behoorlijke inspanning om dat gat met sponsoracties en via bijdragen van serviceclubs te dichten."

Het is de bedoeling dat de Leiderdropjesactie uiterlijk eind december afgerond wordt. Maar wie weet zit er nog een verlenging in. "We hopen eigenlijk dat het zo goed loopt dat we de productielijn nog een keer moeten opzetten", aldus Botden.

    

De Leiderdropjes worden verpakt. | Foto: PR

Uit de krant