De Schildwacht met links de haakse parkeerplekken.
De Schildwacht met links de haakse parkeerplekken.

Bewoners Schildwacht op de bres voor meer parkeerplekken

Algemeen

De bewoners van de Schildwacht in de Leiderdorpse wijk Leyhof zijn niet blij met de herinrichtingsplannen voor hun straat. Pijnpunt is de andere situering van de parkeerplaatsen waardoor er minder parkeerplekken overblijven.

Door: Corrie van der Laan

De 35 haakse parkeervakken aan de noordzijde van de straat verdwijnen en in plaats daarvan komen er aan beide kanten langsparkeerplaatsen Dat kost een stuk of zeven plekken, heeft bewoner Jan van Gorp berekend. "En nu is er al een tekort; 's avonds en 's nachts staan in de straat ongeveer 47 auto's geparkeerd, behalve in de officiële parkeerplaatsen ook gewoon langs de weg en zelfs hier en daar op de stoep." Hij heeft de gemeente namens 36 bewoners gevraagd het inrichtingsplan te heroverwegen.

De Schildwacht moet sowieso op de schop omdat dit deel van de wijk ernstig verzakt is. De gemeente grijpt de gelegenheid aan om de straat meteen verkeersveiliger te maken, zo wordt gemeld in een brief van 13 februari aan de bewoners. Er komen drempels en versmallingen, de fietsstroken worden verbreed en voorzien van fietssymbolen en de voorrangssituatie met de zijstraten wordt duidelijker.

Momenteel mag op de fietsstroken geparkeerd worden, wat aan de zuidkant van de straat - zonder haakse parkeervakken- ook gebeurt. Daar moeten de fietsers zich om de geparkeerde auto's heen slingeren. In het herinrichtingsplan wordt aan deze kant van de straat een deel van de groenstrook opgeofferd om daar langsparkeervakken te maken. Aan de andere kant verdwijnen de haakse parkeervakken, wat plek geeft om daar een groenstrookje terug te brengen. Ook hier komen dan langsparkeervakken. Volgens de gemeente zijn deze vooral met uitrijden veiliger dan de haakse parkeerplaatsen. Het verschil in parkeerplekken met de oude situatie wordt in de directe omgeving gecompenseerd, zo belooft de gemeente.

Jan van Gorp heeft daar echter weinig vertrouwen in. "Natuurlijk kan je best ergens anders parkeerplaatsen maken, maar het gaat betekenen dat mensen een heel eind moeten lopen. En vooral oudere bewoners vinden dat 's avonds geen prettig idee." Hij stelt voor om de 35 haakse parkeerplaatsen ongemoeid te laten en bovendien acht langsparkeerplaatsen aan te leggen aan de overkant van de straat, in de huidige groenstrook. De overige nog noodzakelijke parkeerplaatsen moeten dan zo nabij mogelijk komen.

Uit de krant