Afbeelding

Nieuwe commotie over Leidse Ring Noord

Algemeen

Omwonenden van de Oude Spoorbaan zijn er flink van geschrokken. Deze maand hoorden ze dat de plannen voor de inrichting van de Leidse Ring Noord ter hoogte van de Leiderdorpse wijk Leyhof toch weer op de schop gaan. Er is sprake van dat de ongelijkvloerse kruising tussen de Oude Spoorbaan en de Schildwacht wordt geschrapt en vervangen door een T-kruising met verkeerslichten.

Door: Corrie van der Laan

Richard van der Meer en Lex de Jonge, leden van de voormalige klankbordgroep Buitenhof en Leyhof voor de Leidse Ring Noord, vinden het onbegrijpelijk. Het hele idee van ringstructuur om Leiden is dat het verkeer daar goed kan doorstromen en zo verleid wordt de kernen van Leiden en Leiderdorp links te laten liggen. Daarom eiste Leiden ook dat de maximum snelheid op de Oude Spoorbaan werd opgetrokken van 50 naar 80 kilometer per uur, iets waartegen de klankbordgroep zich - tevergeefs - met hand en tand verzette. Van de halve minuut tijdwinst die de snelheidsverhoging zou opleveren blijft met stoplichten weinig over, stelt De Jonge.

Afgezien daarvan zijn verkeerslichten op de kruising sowieso een slecht idee, vindt Van der Meer. "Hoe kom je straks in de ochtendspits de wijk uit? Ik verwacht enorme files op de Schildwacht."

De planwijziging is een gevolg van nieuwe inzichten in de verwachte verkeersdrukte op de toekomstige Leidse Ring Noord. Afgelopen zomer is overgestapt op een verkeersmodel dat de ontwikkelingen beter voorspelt, en dat geeft aan dat het een stuk drukker wordt dan aanvankelijk was gedacht. Daarbij komt nog dat in vorige berekeningen per abuis is vergeten een deel van de verkeersstromen op de Willem de Zwijgerlaan mee te nemen.

De nieuwe verkeerscijfers betekenen dat de ongelijkvloerse kruising met de Schildwacht, die in het kaderbesluit van juli 2016 staat, niet werkbaar is, bevestigt verantwoordelijk wethouder Kees Wassenaar (VVD). De Oude Spoorbaan, die in z'n geheel verbreed wordt naar tweemaal twee rijbanen, zou bij die kruising namelijk gesplitst worden in twee rechtdoorgaande banen (één in elke richting) en twee banen die naar en van de Leyhof leiden. Die tijdelijke versmalling zou met de grotere verkeersdrukte teveel een bottleneck gaan vormen.

Wassenaar geeft aan dat het de bedoeling is nog voor de zomer een nieuw kaderbesluit te nemen. Hoe de kruising Oude Spoorbaan-Schildwacht er dan uit gaat zien, is nog niet uitgekristalliseerd. Volgens de wethouder is de gelijkvloerse T-kruising met verkeerslichten tot nu toe alleen een rekenmodel.

Van der Meer en De Jonge kregen tijdens de 'bijpraatbijeenkomst' eerder deze maand een andere indruk. En ze hebben de messen alvast geslepen. "Als gekozen wordt voor de T-kruising, gaan we er als bewoners hard in", verzekert Van der Meer. "Dan ligt de discussie over de 80 kilometer per uur ook weer helemaal open", vult De Jonge aan.

Uit de krant