V.l.n.r. retailmanager Bart Keijzer, wethouder Kees Wassenaar, prijswinnaar Rogier van der Laan en burgemeester Laila Driessen.
V.l.n.r. retailmanager Bart Keijzer, wethouder Kees Wassenaar, prijswinnaar Rogier van der Laan en burgemeester Laila Driessen. Foto: Johan Kranenburg

Prijs voor bedenker 'Quartier A4'

Algemeen Openbare ruimte

Hij was op vakantie toen in september bekend werd dat hij de wedstrijd voor het bedenken van een nieuwe naam voor de A4-zone in Leiderdorp gewonnen had. Maandagmiddag kreeg Rogier van der Laan alsnog zijn prijs uit handen van burgemeester Laila Driessen, wethouder Kees Wassenaar en retailmanager Bart Keijzer van meubelboulevard Wooon. Zijn vondst 'Quartier A4'werd beloond met een reischeque van 1000 euro.

Door: Corrie van der Laan

Hij heeft echt wel even zitten puzzelen op de naam, vertelde Van der Laan. "Eerst heb ik gezocht naar een ander woord voor wijk, waarbij ik op 'quartier' uitkwam. Als je dat op z'n Nederlands uitspreekt, rijmt het op 'A-vier' zodat er ook nog een grapje in zit." De Leiderdorper werkt bij een woningcorporatie in Noord-Holland en bedenkt daar wel vaker namen voor nieuwe projecten. "Dat heb ik altijd leuk gevonden, met een goede naam geef je er een ziel aan."

De A4-zone – voortaan dus Quartier A4 - is het gebied langs de rijksweg vanaf de toekomstige Ikea-locatie tot aan het gemeentehuis. Hier zijn onder meer meubelboulevard Wooon, de zorgboulevard met het Alrijne Ziekenhuis, kantoren en horeca gevestigd. Er ligt een plan om het gebied een aantrekkelijker uitstraling te geven onder meer door het aanbod aan winkels te verbreden en er ook een uitgaansgebied van te maken, met bijvoorbeeld een megabioscoop. Met name rond de Dwarswatering zou een 'leisure' en horecagedeelte moeten komen met een fraai ingerichte openbare ruimte.

Bij dat alles hoort een meer aansprekende naam dan 'A-4 zone', vandaar de wedstrijd die begin mei dit jaar werd uitgeschreven. Een jury bestaande uit burgemeester Driessen, voorzitter Didos van Dam van de Leiderdorpse Ondernemersvereniging en directeur Coen Zeevenhooven van communicatiebureau Axioma beoordeelde alle inzendingen en kozen daaruit de winnaar.

Een goede keuze, vindt ook Bart Keijzer, die maandag kon melden dat ook de ondernemers in het gebied heel tevreden zijn met de naam Quartier A4.

Uit de krant