Files op de A4 bij Leiderdorp zijn in de spits eerder regel dan uitzondering.
Files op de A4 bij Leiderdorp zijn in de spits eerder regel dan uitzondering.

Eerste stap naar verdere verbreding A4 is gezet

Algemeen Verkeer

De enige manier om de fileproblemen op de A4 bij Leiderdorp en Leiden echt op te lossen, is het verbreden van hoofdrijbaan met een extra rijstrook in beide richtingen op het hele traject tussen Burgerveen en Leidschendam. Dat is de conclusie uit een onderzoek dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft laten uitvoeren.

Door: Corrie van der Laan

Nadat de A4 bij Leiderdorp in 2012 verbreed werd van twee naar drie (weliswaar versmalde) smalle rijstroken, was het fileleed op de weg een paar jaar een stuk minder. Eind 2014, bij de definitieve afronding van het werk, werd de situatie net wat anders. Bij Leiden en Zoeterwoude kregen de hoofdrijbanen twee rijstroken plus een parallelstrook voor in- en uitvoegend verkeer. Sinds die tijd is de filedruk weer gestaag toegenomen. In 2016 stond het wegvak van de A4 richting Amsterdam voor de afrit Zoeterwoude-Dorp zelfs op nummer 1 in de landelijke file Top 10 .

Verzachtende maatregelen

Het plan lag er al om de derde rijstrook op de hoofdrijbaan bij Leiden een eindje te verlengen. Dat zal nog dit jaar gebeuren, de nodige vergunningen hiervoor zijn inmiddels afgegeven.

Bovendien wordt de verbreding van de weg tussen de N14 bij Leidschendam en de kruising met de N206 bij Leiden, die al in de planning stond in verband met de aanleg van de Rijnlandroute, versneld uitgevoerd. Dit moet nu klaar zijn in 2019.

Deze maatregelen zullen de doorstroming iets soepeler maken, maar lossen het fileprobleem niet echt op. Daarvoor is een meer rigoureuze oplossing nodig: het verbreden van de hoofdrijbaan van de A4 op het volledige traject van ruim dertig kilometer tussen Leidschendam en Burgerveen met een extra rijstrook in beide richtingen.

Startbeslissing

Minister Schultz van Haegen heeft nu opdracht gegeven voor een zogeheten Startbeslissing om deze oplossing verder uit te werken, zo maakte het ministerie op 7 juli bekend. Het is de eerste stap in een lange weg van onderzoeken, procedures en een reeks van besluiten waar dan vervolgens weer bezwaar tegen gemaakt kan worden. Wat betekent dat het nog minimaal vier jaar zal duren voordat de schop in de grond kan.

Maximum snelheid

In het onderzoek is ook gekeken of het verlagen van de maximumsnelheid enig soelaas kan bieden. Dat blijkt niet zo te zijn; een limiet van 80 kilometer per uur leidt eerder tot verslechtering van de doorstroming en een 'snelheidsdeken' van 90 km per uur heeft nauwelijks effect, zo meldt de minister.

Uit de krant