Met het tekenen van de samenwerkingsovereenkomst is het OV in leiderdorp weer een stukje beter. | Foto: J.P. Kranenburg. Tekst: Nelleke Thissen
Met het tekenen van de samenwerkingsovereenkomst is het OV in leiderdorp weer een stukje beter. | Foto: J.P. Kranenburg. Tekst: Nelleke Thissen Foto: J.P. Kranenburg

Snelle R-Net bus vervangt Q-liner

Algemeen

Buslijn n Sneller en comfortabeler per bus van Leiderdorp naar Leiden. Dat kan eind dit jaar dankzij de komst van de R-Net bus.

In het Leiderdorpse gemeentehuis tekenden de twee gemeenten en de provincie op 30 maart de samenwerkingsovereenkomst. De nieuwe R-netlijn 410, verzorgd door busbedrijf Arriva, gaat vanaf 10 december rijden op het traject Alrijne Ziekenhuis-Engelendaal-Willem de Zwijgerlaan- Leiden station en vervangt dan de huidige Q-liner 366. R-Net staat voor kwalitatief goed openbaar vervoer in de Randstad. Met de introductie ervan op het traject Leiderdorp/Leiden denken deze twee gemeenten en de provincie meer reizigers de bus in te lokken. Dit is, aldus Floor Vermeulen (Gedeputeerde Zuid-Holland) ook gelukt bij de lijn Zoetermeer/Leiden, de eerste en succesvolle R-Net bus in de provincie. "Hij vervoert inmiddels 15 tot 20% meer reizigers. Mensen gaan er graag met mee. De bus is comfortabel en rijdt frequent. Mis je hem, dan komt na 5 minuten de volgende', zo verklaart Vermeulen het succes. Ook de haltes dragen bij aan de kwaliteit van de buslijn met comfortabel meubilair, digitale reizigersinfo en extra plekken om de fiets te parkeren. "Ook worden ze allemaal overdekt, dus je wordt niet nat", voegt de Leiderdorpse wethouder Kees Wassenaar toe aan het rijtje verbeteringen. Voor Leiderdorpers, meent hij, wordt de R-Netbus een aantrekkelijk alternatief voor de auto. "Maar ook om straks naar Ikea te gaan. Op het traject is daarvoor een stippellijn getekend. Ik hou goede hoop dat Ikea hier komt". Dit is nog steeds onzeker. Volgens zijn Leidse collega Robert Strijk betekent de snelle bus een 'nieuwe slag' in de strijd voor betere bereikbaarheid in de Leidse regio. "De werkgelegenheid groeit en veel mensen willen hier wonen. Goede bereikbaarheid is broodnodig". Als kers op de taart noemt Strijk de samenwerking tussen beide gemeenten en provincie bij de totstandkoming van de nieuwe buslijn. "Die is extra verstevigd", beaamt ook Wassenaar. De nieuwe bus krijgt in Leiderdorp dezelfde halteplekken als de huidige Q-liner. Ook de prijs van het buskaartje blijft gelijk, zo meldt Arriva. Op het traject worden doorstromingsmaatregelen genomen o.a. voorrang bij verkeerslichten en extra in- en uitvoegstroken. Op de Engelendaal zijn die al uitgevoerd. De kosten (raming 1 miljoen euro) betalen de gemeenten. De provincie betaalt de aanpassingen van de haltes (raming 1,7 miljoen euro).

Uit de krant