Er waren zo'n veertig belangstellenden afgekomen op de discussieavond in het gemeentehuis, die geleid werd door CDA raadslid Felix Stam. | Foto: PR
Er waren zo'n veertig belangstellenden afgekomen op de discussieavond in het gemeentehuis, die geleid werd door CDA raadslid Felix Stam. | Foto: PR Foto: PR

CDA: haast maken met vierde rijbaan op A4

Algemeen Politiek

Het CDA wil dat er haast gemaakt wordt bij de aanleg van de vierde rijbaan voor de A4 ter hoogte van Leiden en Leiderdorp. Dat zei Jan-Jaap de Haan, CDA kandidaat voor de Tweede Kamer, vorige week donderdag tijdens een door de Leiderdorpse CDA-afdeling georganiseerde avond over fileleed op de rijksweg.

Door: Corrie van der Laan

Het ministerie heeft inmiddels een potje van 50 miljoen euro apart gezet om die vierde rijbaan aan te leggen. Probleem is dat voor er een schop in de grond kan, eindeloze procedures doorlopen moeten worden. Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen (VVD) zet volgens De Haan niet genoeg druk op de ketel. Wat het CDA betreft wordt de crisiswet ingezet om de zaken te bespoedigen. "Anders gaat het zeker zes tot acht jaar duren", aldus De Haan.

Ondertussen staan reizigers momenteel vrijwel elke ochtend en avond vast op de A4 bij Leiden, Leiderdorp en Zoeterwoude. Een kwestie van een verkeerde inrichting, is de overtuiging van De Haan. "Die werkt uitstekend in de computermodellen van Rijkswaterstaat, maar in de praktijk, op het asfalt, gaat het mis."

Het grote probleem is de introductie van 'collectorstroken' waardoor het in- en uitvoegend verkeer bij Zoeterwoude gescheiden wordt van het doorgaande verkeer, vertelde De Haan. Daarvoor wordt één baan van de doorgaande route afgesnoept. Verkeer dat op die baan zit en op de A4 wil blijven, gaat dan invoegen naar links en dat veroorzaakt files. Dat van baan wisselen is overigens helemaal niet nodig, de collectorstrook voegt zich even later gewoon weer bij de doorgaande route, maar dat staat nu net niet helder aangegeven.

"Het simpelste zou zijn om boven die rechterbanen duidelijke stickers te plakken met A4 en Amsterdam of, de ander kant uit, A4 en Antwerpen", stelde De Haan.

Maar dat gaat niet gebeuren, hielp de Leiderdorpse VVD wethouder Kees Wassenaar hem uit de droom. Wassenaar had twee dagen eerder een gesprek met Rijkswaterstaat gehad en ditzelfde idee voorgelegd. Wat afgeschoten werd omdat het juist verwarring zou wekken.

Wel kon Wassenaar melden dat op korte termijn het stuk waarbij de doorgaande route maar twee rijstroken heeft met 300 meter wordt verkort. Dan kan eenvoudig door een deel van de vluchtstrook te promoveren tot rijbaan.

Uit de krant